Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W najnowszej odsłonie 5. epizodu „Za kulisami przemysłu okrętowego”, Marcin Ryngwelski, ekspert okrętownictwa, były prezes stoczni Remontowej Shipbuilding, przybliża nam, jak Dział Zakupów wpływa na sukces projektów stoczniowych. Pokazuje, jak kluczową rolę pełnią „Stoczniowi Zakupoholicy” w procesie budowy statków, odpowiadając za negocjacje cen i terminów dostaw, które mają bezpośredni wpływ na koszty projektów.
W świecie pełnym metali i maszyn, gdzie każdy detal ma swoje znaczenie, istnieje dział, bez którego żaden projekt nie mógłby się zacząć, ani zakończyć. To Dział Zakupów, serce każdej stoczni, bijące rytmem negocjacji, dostaw i zamówień. Od najcięższych materiałów hutniczych po najdrobniejsze śrubki – każdy element ma tu swoje miejsce i cenę, a zadaniem „zakupoholików” jest znalezienie najlepszej oferty.

W tej części Marcin Ryngwelski zabiera nas w podróż po złożonym świecie stoczniowych zakupów, gdzie strategia i umiejętności negocjacyjne decydują o sukcesie. Przedstawia nam, jak różnorodność i skala potrzeb materialnych kształtują finalną wartość budowanej jednostki, przy czym zakupy mogą stanowić 60-65% kosztów.
Wśród tych nieustraszonych bohaterów biurowych, większość stanowią kobiety – super specjalistki, które swoją wiedzą, doświadczeniem i talentem do negocjacji potrafią znacząco zmniejszyć koszty produkcji. To dzięki nim stocznie mogą oferować konkurencyjne ceny, wygrywać przetargi i inwestować w rozwój.
Czytaj więcej o kulisach przemysłu okrętowego: Tajemnice położenia stępki [część 4]
Prezes Thesta podkreśla, że każdy wynegocjowany procent rabatu to setki tysięcy euro oszczędności, które mogą zostać przeznaczone na nagrody dla pracowników, nowe technologie czy infrastrukturę. Historie te nie tylko rzucają światło na nieoczywiste aspekty przemysłu stoczniowego, ale także celebrują niezwykłe umiejętności i zaangażowanie tych, którzy pracują w zaciszu stoczniowych biur.
Często zdarza się, że stocznia oferująca najlepsze ceny od dostawców staje się bezkonkurencyjna, wygrywając przetargi dzięki możliwości przedstawienia armatorowi atrakcyjnej ceny końcowego produktu przy jednoczesnym zachowaniu marży.
To pokazuje, jak rola „Stoczniowych Zakupoholików”, skoncentrowana na zarządzaniu kosztami, ryzykiem i innowacjami, ma fundamentalne znaczenie dla sukcesu w budowie okrętów i statków, pozwalając zaoszczędzić znaczne środki finansowe.
Kolejny epizod już już wkrótce … ⚓️
Źródło: Linkedln/Marcin Ryngwelski


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM