W rocznym raporcie biuro projektowe stwierdziło, że ma doświadczenie i know-how niezbędne do opracowania niezależnego od powietrza silnika do klasycznych okrętów podwodnych.
Biuro Malachit w 2010 r. uruchomiło projekt badawczo-rozwojowy, dotyczący silnika okrętowego turbiną gazową pracującego w cyklu zamkniętym. Pięć lat później biuro skonstruowało prototyp maszyny i rozpoczęło testy. Szef biura Władimir Dorofiejew zaznaczał wówczas w rozmowie z agencją informacyjną TASS, że Malachit pracuje nad projektem niezależnego od powietrza silnika okrętowego do klasycznych okrętów podwodnych o wyporności poniżej tysiąca ton.
W raporcie firmy czytamy, że próby prototypowe, które zostały przeprowadzone w latach 2016-2017, zostały zakończone sukcesem i potwierdziły możliwość wykorzystania maszyny opracowanej przez Malachit jako silnika okrętowego zarówno w przypadku jednostek nawodnych, jak i podwodnych.
Warto podkreślić, że nad silnikiem AIP pracuje również rosyjskie biuro projektowe Rubin. Z informacji przekazanych przez agencję TASS wynika, że rosyjska marynarka wojenna oczekuje, iż biuro Rubin dostarczy jej silnik w latach 2021-2022.
Podpis: ŁP