Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Holenderski gigant stoczniowy wchodzi w rynek wycieczkowców i łączy siły z włoską spółką stoczniową T. Mariotti – powstaje Mariotti Damen Cruise. Pierwszym kontraktem realizowanym przez nową firmę będzie budowa dwóch superluksusowych statków wycieczkowych dla Seabourn.
T. Mariotti to spółka stoczniowa, która specjalizuje się w renowacji i remontach statków wycieczkowych, zaś holdingu stoczniowego Damen nie trzeba nikomu przedstawiać. 2 lipca br. obie firmy ogłosiły utworzenie spółki, której celem jest budowanie promów wycieczkowych.
Obie firmy będą współpracować pod wspólną marką Mariotti Damen Cruise. Co więcej, firmy mają realną perspektywę pozyskania pierwszego kontraktu, ponieważ w momencie ogłoszenia partnerstwa armator wycieczkowy Seabourn Cruise Line (linia należąca do Carnival Corporation) podał do publicznej wiadomości informację, że ma podpisany z list intencyjny z nowym graczem. Dokument dotyczy właśnie budowy dwóch luksusowych statków wycieczkowych przez nową spółkę.
Zobacz też: Polski przemysł na radarze szwedzkiego giganta. „Nieustannie szukamy nowych dostawców”.
Dyrektor zarządzający T. Mariotti Marco Ghiglione podkreśla, że nowa firma będzie w stanie zaoferować klientom kompleksową usługę stoczniową, dotyczącą budowy oraz wyposażenia statków. Nawiązanie kooperacji z potężną grupą Damen znacząco podniesie konkurencyjność firmy, zaś holenderski lider stoczniowy pozyskał partnera z bogatym doświadczeniem w branży statków wycieczkowych.
Statki, które zamierza pozyskać Seabourn Cruise Line, będą pierwszymi promami ekspedycyjnymi we flocie armatora. Harmonogram zakłada, że pierwsza jednostka zostanie dostarczona w czerwcu 2021 r., a druga w maju 2022 r. Jeszcze nie wiadomo, jak będą nazywały się nowe promy. Armator ogłosił jednak, że będą oferowały zakwaterowanie na najwyższym możliwym poziomie. Jednostki mają być wyposażone w specjalne łodzie podwodne, które będą zabierały pasażerów na wycieczki. Wyporność statków będzie wynosiła 23 tys. ton. Z informacji przekazanych przez Seabourn wnika, że statki zabiorą na pokład po 265 pasażerów, do których dyspozycji będą 132 pokoje i apartamenty. Statki będą mierzyć 170 długości, a ich konstrukcja zostanie wzmocniona do standardu szóstej klasy polarnej (PC 6).
Podpis: am
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.
W artykule
Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.
Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.
Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.
Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol
Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.
Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.