Raytheon z kontraktem na produkcję pocisków przeciwlotniczych SM-2

Raytheon Missiles & Defense, część koncernu Raytheon Technologies, otrzymał kontrakt o wartości 578 mln USD na wyprodukowanie 54 pocisków SM-2 Block IIIAZ dla US Navy, oraz 215 pocisków SM-2 dla siedmiu klientów eksportowych.

Kontrakt obejmuje produkcję SM-2 Block IIIAZ dla USA oraz wersji SM-2 Block IIIA, i IIIB dla Chile, Danii, Japonii, Korei, Holandii, Hiszpanii i Tajwanu.

Warianty SM-2 Block IIIA i IIIB posiadają układ aktywnego samonaprowadzania radiolokacyjnego w trybach naprowadzania z falą ciągłą (CWI), sterowanie gazodynamiczne i silnik rakietowy na paliwo stałe. Dają nosicielom możliwość zwalczania zagrożeń manewrujących z dużą prędkością. Wersja Block IIIB posiada również autonomiczną tryb naprowadzania w podczerwieni.

SM-2 pozostaje głównym uzbrojeniem obrony przeciwlotniczej dla wielu flot wojennych na całym świecie. W US Navy SM-2 będzie wykorzystywany co najmniej do 2035 r.. Zasięg pocisków SM-2 wynosi do 90 mil morskich i a pułap 19,8 km. Dotąd wykonano ponad 2700 udanych startów tego typu pocisków w warunkach rzeczywistych.

Część pocisków SM-2 Block IIIA zmodyfikowana do użycia na pokładzie niszczycieli typu Zumwalt nosi oznaczenie Block IIIAZ. Wersja ta otrzymuje aktualizacje, które umożliwiają komunikację z radarem SPY-3, a także aktualizacje oprogramowania, które pozwolą na naprowadzanie za pomocą podświetlania przerywaną falą ciągłą (ICWI). Radar SPY-3 wykorzystuje metodę iluminacji ICWI zamiast CWI stosowaną w konwencjonalnych SM-2.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Hiszpańska Navantia z propozycją dla szwedzkiego programu LULEÅ

    Hiszpańska Navantia z propozycją dla szwedzkiego programu LULEÅ

    Navantia zorganizowała w Sztokholmie spotkanie z przedstawicielami szwedzkiego przemysłu dotyczące programu LULEÅ, który przewiduje budowę czterech fregat dla szwedzkiej Svenska marinen. W wydarzeniu, zorganizowanym w Ambasadzie Hiszpanii, uczestniczyło ponad pięćdziesięciu przedstawicieli lokalnych firm.

    Szeroka formuła współpracy

    Hiszpański koncern zaprezentował koncepcję udziału szwedzkiego przemysłu zarówno przy budowie fregat, jak i ich późniejszym utrzymaniu. Navantia podkreśla, że projekt ma opierać się na partnerskiej współpracy obejmującej pełny cykl życia okrętów. Założeniem jest stopniowe przekazanie szwedzkim podmiotom kompetencji związanych z obsługą techniczną oraz zapewnienie ciągłości eksploatacji w ramach struktur NATO.

    Działania Navantii pokazują, że hiszpański producent chce mocniej zaznaczyć swoją obecność na rynku szwedzkim, traktując program LULEÅ jako szansę na długoterminową współpracę przemysłową.

    Podczas wydarzenia podpisano dwa listy intencyjne — ze stoczniami Stockholm Repairyard oraz Öresund Drydocks. Oba zakłady mogą odegrać istotną rolę w pracach serwisowych oraz w tworzeniu lokalnej bazy remontowej dla przyszłych fregat.

    Fregaty LULEÅ – odpowiedź na nowe potrzeby

    Program LULEÅ zakłada budowę czterech nowych fregat, które mają wzmocnić szwedzką flotę i zapewnić jej zdolności wymagane w ramach zadań NATO. Navantia podkreśla, że projektowane jednostki będą dopasowane do szwedzkich wymagań i dostarczone w określonym terminie oraz budżecie.

    Przedstawiciele koncernu zwrócili uwagę, że proponowany model współpracy sprawdził się w programach okrętowych realizowanych w wielu państwach sojuszniczych.

    Po części oficjalnej odbyła się seria rozmów „one-to-one”, w których uczestniczyli przedstawiciele firm zainteresowanych udziałem w łańcuchu dostaw. Formuła spotkań pozwoliła na wskazanie potencjalnych obszarów współpracy oraz wymianę doświadczeń między przedsiębiorstwami a zespołem z Hiszpanii.

    Deklaracja Navantii

    Nasza propozycja odpowiada temu, czego oczekuje szwedzka marynarka, ponieważ zakłada budowę okrętu dobranego do jej potrzeb i utrzymanego w gotowości przez cały okres służby. To rozwiązanie sprawdzone w wielu projektach, które Navantia realizowała w różnych państwach.

    Juan de la Cueva, dyrektor ds. handlowych

    Spotkanie w Sztokholmie pokazało, że Navantia intensyfikuje działania na rzecz udziału w szwedzkim programie. Deklaracje o współpracy, formalne listy intencyjne oraz wsparcie hiszpańskiej dyplomacji wskazują, że koncern zamierza zbudować trwałe relacje ze szwedzkim przemysłem okrętowym.

    Tym samym program LULEÅ wyrasta na jedno z kluczowych przedsięwzięć modernizacyjnych szwedzkiej floty, która zbliża się do wyboru podmiotu odpowiedzialnego za budowę fregat dla Svenska marinen.

    Źródło: Navantia