Chodzi o przetargi zarządu portu na roboty budowlane w ramach dwóch wielkich inwestycji: „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” oraz „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Ich zadaniem jest przystosowanie infrastruktury szczecińskiego portu do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego. Co ważne obie są także inwestycjami związanymi z pogłębieniem i modernizacją toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra.

I choć samo pogłębienie toru wodnego jest zadaniem leżącym w gestii Urzędu Morskiego w Szczecinie, to rolą zarządu portu jest dostosowanie portowych nabrzeży w Szczecinie do nowych parametrów toru wodnego, stąd inwestycje koncentrują się w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. W pierwszym z nich niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m, budowa nowego nabrzeża Norweskiego, a w przyszłości być może nabrzeża Duńskiego, które zamknie tę część kanału. To tam będzie koncentrowała się obsługa drobnicy, w tym kontenerów. Z kolei w Basenie Kaszubskim powstanie m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie. Obie inwestycje mają dofinansowanie unijne z funduszy POIiŚ.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, to z całą pewnością niekwestionowany lider inwestycyjny w regionie. Od chwili, kiedy jesteśmy w UE, dzięki unijnemu wsparciu do końca 2021 roku kwota inwestycji zrealizowanych przez Spółkę w zespole portów Szczecin-Świnoujście przekroczy 2 mld złotych.
Autor: Monika Woźniak-Lewandowska
