[powiazane1]
Kontrakt na budowę dwóch wielozadaniowych jednostek pływających dla Urzędów Morskich w Gdyni i Szczecinie firma podpisała 5 marca 2018 roku. Pierwsza jednostka – B 618⁄1, której stępkę położono 29 października 2018 roku, ma obecnie montowany kadłub.
Budowa pary statków wielozadaniowych jest realizowana z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Projekt jednostek wykonało biuro Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków S.A. Koszt projektu osiągnie 240 mln PLN, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 204 mln PLN.
Statki wielozadaniowe typu B 618 przeznaczone będą do utrzymania i aktualizacji oznakowania nawigacyjnego szlaków morskich i śródlądowych dróg wodnych, a więc głównie do transportu, obsługi, wymiany oraz kontroli pław, również w warunkach zalodzenia. Wzmocnienia lodowe kadłuba umożliwią im pełnienie funkcji lodołamaczy pełnomorskich.
[powiazane2]
W przypadku wystąpienia katastrofy morskiej, statki będą mogły wspomagać i prowadzić ważne dla bezpieczeństwa na morzu działania ratownictwa morskiego (SAR), przeciwpożarowe i ratownictwa technicznego, takie jak: holowanie jednostek pływających, zwalczanie rozlewisk olejowych, czy gaszenie pożarów. Ponadto obie jednostki wyposażone będą w urządzenia do prac hydrograficznych.
Zgodnie z umową, statki mają być przekazane Armatorowi do czerwca 2020 roku. Zastąpią one wysłużone już jednostki typu B 91: szczecińską Planetę i gdyńskiego Zodiaka, wprowadzone do eksploatacji w 1982 roku.
Źródło: Zespół Badań i Analiz Militarnych.