Rolls-Royce zaprojektuje i wyposaży ekologiczny trawler

Brytyjski Rolls-Royce podpisał z norweską firmą Olympic Seafood umowę na przygotowanie projektu oraz dostarczenie wyposażenia do 70-metrowego trawlera rufowego. Koncepcja statku zakłada, że będzie on wykorzystywał ekologiczne technologie.
Sam statek zostanie zbudowany przez turecką stocznię Cemre. Firma ta ma zakontraktowane dwie tego typu jednostki dla Olympic Seafood, z czego druga może zostać dokupiona przez norweską firmę w ramach prawa opcji.
„Smarter, Greener and Safer” – to hasło, którym kieruje się norweska firma w projekcie pozyskania nowych trawlerów.
– To nowoczesna generacja trawlerów – podkreślił Stig Remøy, prezes Olympic Seafood. – Niskie zużycie energii i zmniejszona emisja powodują, że koncepcja ta doskonale pasuje do naszej strategii zrównoważonej eksploatacji oceanów. Rolls-Royce odegrał kluczową rolę w rozwoju naszego nowego statku – dodał.
Będzie to jednostka typu NVC 370 o zmniejszonej wytrzymałości kadłuba. Statek będzie spełniał wyśrubowane kryteria w zakresie oszczędności paliwa przy jednoczesnym zachowaniu wymaganej stateczności.
Rolls-Royce dostarczy silnik wysokoprężny B33: 45. Hybrydowy układ napędowy opracowany przez brytyjską firmę może dostarczać zarówno napęd mechaniczny, jak i dieslowo-elektryczny zintegrowanego systemu steru i śruby Promas. Rolls-Royce dostarczy również hybrydowy generator wału (HSG), który zapewnia optymalną wydajność śruby i silnika. Firma będzie też dostawcą wyciągarek pokładowych napędzanych silnikiem elektrycznym z magnesem trwałym.
Nowy trawler dla Olympic Seafood to jednostka przeznaczona do trałowania dennego i pelagicznego. Według zapisów umowy, statek ma zostać przekazany odbiorcy w 2020 r.
Podpis: tz

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










