Ropa drożeje; USA zamierza sięgnąć do swoich strategicznych rezerw

Ceny ropy na rynkach paliw rosną w czasie, gdy inwestorzy próbują ocenić, czy ewentualne uwolnienie ropy ze strategicznych rezerw przez USA i ich sojuszników może w jakiś sposób powstrzymać dramatyczny wzrost cen ropy po inwazji Rosji na Ukrainę – informują maklerzy.

Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na kwiecień kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 96,66 USD, wyżej o 0,98 proc. 

Ropa Brent na ICE w Londynie w dostawach na kwiecień jest wyceniana po 99,12 USD za baryłkę, wyżej o 1,17 proc.

Stany Zjednoczone i inne państwa sojusznicze rozważają skoordynowane sięgnięcie po ok. 60 mln baryłek ropy ze strategicznych rezerw (SPR) po tym, jak inwazja Rosji na terytorium Ukrainy spowodowała wzrost cen ropy powyżej 100 USD za baryłkę.

Obecnie trwają obrady nad uwolnieniem 30 mln baryłek ropy z US Strategic Petroleum Reserve i takiej samej ilości – przez grupę innych krajów – podały źródła zbliżone do sprawy.

Na razie nie podjęto żadnych decyzji, a dyskusje w tej sprawie mogą potrwać jeszcze kilka dni.

Ceny ropy wzrosły w ub. tygodniu na globalnych rynkach paliw powyżej 100 USD za baryłkę – po raz pierwszy od 2014 r. – w wyniku rynkowych obaw, że dostawy ropy i gazu ziemnego z Rosji mogą zostać zakłócone w czasie konfliktu na Ukrainie lub odwetowych sankcji krajów Zachodu na Rosję. Brent kosztowała w pewnym momencie nawet ponad 105 USD za baryłkę.

Tymczasem kraje UE wyraziły gotowość do udziału w skoordynowanym uwolnieniu ropy z rezerw w odpowiednim momencie – poinformowała komisarz UE ds. energii Kadri Simson.

„Uwolnienie części tych zapasów jest potężnym narzędziem, z którego mogą korzystać państwa UE, ale muszą być też odpowiednie ku temu warunki” – powiedziała Simson.

We wtorek ma się odbyć nadzwyczajne spotkanie Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) – poinformował z kolei na Twitterze dyrektor wykonawczy tej instytucji Fatih Birol. Weźmie w nim udział również Kadri Simson. Tematem będzie sprawa sięgnięcia po ropę z rezerw.

Tymczasem kraje OPEC+ spotkają się na swoim posiedzeniu w środę, aby ustalić politykę podażową na kwiecień. Analitycy oceniają, że pomimo rosyjskiej inwazji Rosji na terytorium Ukrainy, państwa tego sojuszu mogą utrzymać swój plan stopniowego zwiększania produkcji ropy co miesiąc o 400 tys. baryłek dziennie.

Stratedzy Goldman Sachs Group Inc. podwyższyli swoją 1-miesięczną prognozę cen Brent do 115 USD za baryłkę z 95 USD/b poprzednio, ze znacznym ryzykiem dalszego wzrostu ceny w przypadku eskalacji konfliktu Rosja-Ukraina.

Źródło: PAP

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering