Ropa w USA w dół z 7-letnich maksimów 

Ceny ropy w Nowym Jorku spadają z najwyższego poziomu od 2014 r. Inwestorzy są ciekawi, czy krajom sojuszu OPEC+ uda się osiągnąć zwiększenie dostaw ropy w marcu o 400 tys. baryłek dziennie, jak to ustalono w środę podczas spotkania tej grupy – informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na marzec kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 87,83 USD, niżej o 0,49 proc.
Brent na ICE w Londynie w dostawach na kwiecień jest wyceniana po 89,15 USD za baryłkę, niżej o 0,36 proc.
W środę kraje sojuszu OPEC+ określiły swoją politykę dostaw ropy na przyszły miesiąc.
23 państwa z tej grupy zdecydowały, jak się spodziewano na rynkach, o podwyższeniu dostaw ropy w marcu o 400 tys. baryłek dziennie. Inwestorzy wątpią jednak, czy członkom sojuszu OPEC+ uda się osiągnąć ustalone przez grupę limity dostaw.
„Na rynkach w dużej mierze oczekiwano, że OPEC+ zwiększy produkcję o 400 tys. baryłek dziennie, ale uwaga rynku w coraz większym stopniu skupia się na tym, jakie są wolne moce produkcyjne krajów z tego sojuszu” – mówi Howie Lee, ekonomista Oversea-Chinese Banking Corp.
„Brent na razie jest handlowana nieco poniżej 90 USD za baryłkę, ale nadal utrzymujemy nasze prognozy wzrostu cen tego benchmarku” – dodaje.
Inwestorzy nie spuszczają tymczasem z pola widzenia konfliktu geopolitycznego związanego z Ukrainą.
„Możliwy atak Rosji na Ukrainę niesie ze sobą potencjał do zaburzenia przepływu energii i podsycenia wzrostów cen ropy” – mówi Daniel Jergin, historyk rynków ropy.
„Dalsza eskalacja konfliktu wokół Ukrainy może wkrótce spowodować wzrost cen ropy do 100 USD za baryłkę” – dodaje.
Niespokojnie wygląda tez sytuacja na Bliskim Wschodzie. Zjednoczone Emiraty Arabskie podały, że trzy wrogie drony weszły w środę w ich przestrzeń powietrzną. Zostały one przechwycone.
Ropa WTI na NYMEX w N.Jorku była notowana podczas poprzedniej sesji po 89,72 USD za baryłkę – najwyżej od 2014 r. Surowiec w USA zaliczy już 7. tygodniowy wzrost notowań.
Surowiec ten na globalnych rynkach paliw zalicza mocny początek 2022 r., a banki, w tym Goldman Sachs Group Inc. twierdzą, że ten najważniejszy towar na świecie jest w stanie osiągnąć 100 USD za baryłkę.
Źródło: PAP

Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.










