Ropa w USA znów drożeje, po 2 sesjach zniżek 

Ropa naftowa w USA znów drożeje, po zaliczeniu zniżek w ciągu dwóch poprzednich sesji, wywołanych obawami o globalne spowolnienie gospodarcze. Inwestorzy oceniają koniunkturę na amerykańskim rynku naftowym i perspektywy polityki kredytowej Fed – informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na czerwiec kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 110,59 USD, wyżej o 0,91 proc. Cena ropy w USA jest obecnie wyższa o ponad 40 proc. niż na początku tego roku.
Ropa Brent na ICE w Londynie w dostawach na lipiec jest wyceniana po 110,72 USD za baryłkę, w górę o 1,48 proc.
Inwestorzy skupiają uwagę na oficjalnych danych o amerykańskich zapasach ropy i jej produktów.
Zapasy ropy w ubiegłym tygodniu spadły o 3,39 mln baryłek, czyli o 0,8 proc. do 420,82 mln baryłek – podał Departament Energii USA (DoE).
Zapasy benzyny spadły w tym czasie o 4,78 mln baryłek, czyli o 2,12 proc. do 220,19 mln baryłek.
Rezerwy paliw destylowanych, w tym oleju opałowego, spadły zaś o 1,24 mln baryłek, czyli o 1,19 proc. do 105,26 mln baryłek – podał DoE.
W centrum zainteresowania graczy rynkowych pozostają nadal perspektywy zacieśniania polityki pieniężnej przez amerykańską Rezerwę Federalną – na rynkach dominują opinie o zbliżającym się znacznym zaostrzaniu warunków monetarnych w USA, aby schłodzić przegrzaną gospodarkę i okiełznać inflację.
Prognozy dla rynków ropy są niepewne m.in. z powodu epidemii Covid-19 w Chinach, które są największym importerem ropy na świecie. Chińskie władze usilnie walczą, aby powstrzymać falę infekcji koronawirusem, a to wymusza wprowadzanie blokad, ogranicza przemieszczenie się mieszkańców i spowalnia popyt na paliwa.
Handel na rynkach ropy na świecie stał się jeszcze bardziej niestabilny od końca lutego, gdy Rosja dokonała agresji na terytorium Ukrainy, co spowodowało zakłócenia w dostawach m.in. ropy naftowej.
„Ropa jako składnik aktywów finansowych stoi w obliczu wielu trudności: spowolnienia gospodarczego, obaw o inflację, wojny na Ukrainie” – wylicza Gui Chenxi, analityk CITIC Futures Co.
„Niskie zapasy ropy i jej produktów w USA dają rynkom ropy wsparcie i zwyżkę notowań” – dodaje.
Źródło: PAP

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










