Rosja infiltruje ćwiczenia Baltops-22

Dwa rosyjskie okręty wojenne operują w pobliżu międzynarodowych ćwiczeń Baltops-22 na Morzu Bałtyckim.
Parę korwet rosyjskiej marynarki wojennej typu Karakurt zauważono u wybrzeży Szwecji w pobliżu Sztokholmu. Dzień wcześniej okręty biorące udział w ćwiczeniu Baltops wyszły w morze.
W niedzielę USS Kearsarge (LHD-3) i inne okręty wyszły ze Sztokholmu na rozpoczęcie ćwiczeń. Kearsarge, USS Gunston Hall (LSD-44) oraz USS Porter (DDG-78) biorą udział w Baltops. Jednostki te reprezentują naszego sojusznika z stolicą w Waszyngtonie.
Rosyjskie okręty już wcześniej śledziły amerykańskie okręty w trakcie ćwiczenia Baltops. W 2019 roku Rosja monitorowała USS Gravely (DDG-107) zarówno podczas Baltops, jak i innych rodzajach ćwiczeń NATO.
Szwecja jest gospodarzem tegorocznej edycji Baltops, w której bierze udział 16 państw i ponad 45 okrętów – podało NATO w komunikacie prasowym w zeszłym miesiącu.
Źródło: US Navy

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











