Kolejny okręt podwodny typu 636.3

16 listopada 2022 roku w obiektach Admiralty Shipyards w Sankt Petersburgu odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery, podczas której Rosyjska Marynarka Wojenna przyjęła do eksploatacji najnowszy okręt podwodny typu 636.3 – Ufa (P-588).

W wydarzeniu wziął udział naczelny dowódca Marynarki Wojennej Rosji Nikolay Jewmenow. Nazwał on wydarzenie prawdziwym świętem dla rosyjskiej marynarki wojennej. Nowy okręt trafi do Floty Oceanu Spokojnego. Obecny na uroczystości minister obrony Federacji Rosyjskiej stwierdził, że Admiralty Shipyards jest jedną z nielicznych firm, które dostarczają okręty podwodne w terminie umownym.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/bae-systems-otrzymal-kontrakt-na-budowe-drugiej-serii-fregat-typu-26/

Ufa to czwarty okręt podwodny serii dla Floty Pacyfiku, zwodowany w listopadzie 2019 roku. Obecnie firma kontynuuje budowę piątego i szóstego okrętu podwodnego z serii, odpowiednio Możajsk i Jakuck. Oba okręty podwodne zaczęto budować w sierpniu 2021 roku z udziałem prezydenta Rosji Władimira Putina. Obecnie stoczniowcy prowadzą prace wyposażeniowe na Możajsku. Wodowanie okrętu planowane jest na wiosnę 2023 roku. Na okręcie podwodnym Jakuck zakończono testy hydrauliczne wszystkich modułów bloku okrętowego, specjaliści prowadzą prace elektroinstalacyjne i izolację kadłuba.

Okręty podwodne zmodyfikowanego projektu 636.3 mają większe zdolności bojowe (w porównaniu do poprzednich projektów typoszeregu 877/636). Posiadają zminimalizowane parametry pola akustycznego i oraz większe zasięgi wykrywania celów, najnowszy system nawigacji inercyjnej, zaawansowany system automatycznej informacji i kontroli, nowoczesne uzbrojenie w postaci szybkich torped, co sprawia, że okręty tego typu nalezą do czołówki jednostek klasycznych (nieposiadających napędu AIP). Stocznie Admiralicji są rosyjskim liderem w budowie okrętów podwodnych tej klasy, a także w obsłudze gwarancyjnej i posprzedażowej.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.