Rosyjski masowiec ze zbożem skradzionym z Ukrainy przybył do Syrii

Ze zdjęć satelitarnych wynika, że do portu Latakia w Syrii wszedł rosyjski masowiec transportujący prawdopodobnie zboże skradzione na Ukrainie – podała w niedzielę telewizja CNN. Według tej stacji jest to drugi rejs rosyjskiej jednostki w ostatnich tygodniach.
CNN powołuje się na zdjęcia satelitarne firmy Maxar Technologies na których widać statek „Matros Pozynicz” w Latakii z dnia 27 maja. Masowiec „Matros Pozynicz” o numerze IMO: 9573816 ma 169,38 m dł., 27,2 m szer., 28351 DWT nośności, a jego zanurzenie wynosi 9,8 metra. Statek został zbudowany w 2010 roku.
„Matros Pozynicz” jest jednym z trzech rosyjskich statków, które po rosyjskiej inwazji 24 lutego ładowały zboże w Sewastopolu na anektowanym Krymie. Matros Pozynicz był po raz ostatni widziany w Sewastopolu 19 maja. Później przez Bosfor popłynął na południe wzdłuż wybrzeża Turcji.
W ostatnich dwóch tygodniach w Sewastopolu ładowała zboże inna rosyjska jednostka, bliźniaczy statek Matrosa Pozynicza – informuje CNN. Stacja nie podała nazwy tej jednostki.
Źródło: PAP

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











