Rosyjski okręt wojenny u wybrzeży Alaski

Amerykańska Straż Przybrzeżna zidentyfikowała rosyjski okręt wojenny rozpoznania radioelektronicznego projektu 864 Meridian (ozn. NATO Vishnya) – Karelia (SSV-535) w pobliżu wysp Aleuckich u wybrzeży Alaski. Do incydentu doszło 5 sierpnia, kiedy to załoga kutra US Coast Guard Alex Haley (WMEC 39) zidentyfikowała rosyjską jednostkę około 30 mil morskich na południowy wschód od Przełęczy Amukta​.

Działania amerykańskiej straży przybrzeżnej

Chociaż rosyjski okręt przechodził przez wody międzynarodowe, znajdował się w obrębie wyłącznej strefy ekonomicznej (EEZ) Stanów Zjednoczonych, co wzbudziło zaniepokojenie amerykańskich służb. Pomimo licznych prób nawiązania kontaktu z rosyjską jednostką, amerykańska straż przybrzeżna nie uzyskała odpowiedzi. W odpowiedzi na brak reakcji, US Coast Guard poderwała samolot Lockheed HC-130, który z powietrza monitorował ruchy rosyjskiego okrętu, zapewniając pełne wsparcie dla jednostki Alex Haley.

Okręty projektu 864 Meridian (oznaczenie NATO Vishnya) zostały zbudowane przez Stocznię Północną w Gdańsku w latach 1985–1988. Jednostki te, przeznaczone do działań wywiadowczych, zostały opracowane dla byłego Związku Radzieckiego i były wykorzystywane do gromadzenia danych wywiadowczych, takich jak komunikacja radiowa i inne sygnały elektroniczne. Okręty klasy Vishnya odgrywały istotną rolę w strategii ZSRR podczas zimnej wojny, zapewniając wsparcie dla działań wywiadowczych i elektronicznych na całym świecie​.

Komandor Steven Baldovsky, dowodzący jednostką Alex Haley, podkreślił, że operacje te mają na celu zapewnienie, iż obecność okrętów wojennych obcych państw w amerykańskiej strefie przybrzeżnej nie naruszy interesów USA. Działania te są częścią operacji Frontier Sentinel, której celem jest pokazanie siły i determinacji amerykańskiej marynarki wojennej na strategicznie ważnych obszarach morskich.

Szerszy kontekst

To zdarzenie nie jest pierwszym tego rodzaju w tym regionie. Podobne incydenty miały miejsce wcześniej, kiedy amerykańska straż przybrzeżna zaobserwowała obecność chińskich okrętów wojennych na wodach międzynarodowych w pobliżu Alaski. Tego rodzaju aktywność militarna na wodach otaczających Alaskę świadczy o rosnącym znaczeniu strategicznym tej części świata.

Sytuacja ta wymaga ciągłego monitorowania przez Stany Zjednoczone. Pod koniec lipca 2024 roku doszło do przechwycenia rosyjskich i chińskich myśliwców przez amerykańskie i kanadyjskie siły powietrzne, co świadczy o rosnącej aktywności militarnej w regionie​.

Rosyjskie i chińskie ministerstwa obrony wydały oświadczenia, w których potwierdziły prowadzenie wspólnych patroli wojskowych, jednocześnie zaznaczając, że nie naruszono przestrzeni powietrznej żadnego innego kraju​.

Sytuacja ta podkreśla znaczenie strategiczne regionu oraz potrzebę stałego monitorowania i zabezpieczania przestrzeni morskiej wokół Alaski przed potencjalnymi zagrożeniami ze strony innych państw​.

Źródło: UPI/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.