Rozpoczęcie manewrów Mare Aperto 2024

Połączone ćwiczenia NATO Neptune Strike i hiszpańskie Mare Aperto 2024, rozpoczęte 3 maja pod egidą Włoskiej Marina Militare, zgromadziły 9500 uczestników z 22 krajów, wspieranych przez flotę ponad 100 okrętów. Manewry, zaplanowane na cztery tygodnie, mają na celu przetestowanie wielodomenowej współpracy międzynarodowych sił zbrojnych w różnorodnych scenariuszach kryzysowych.

Operacje prowadzone są w środkowej części Morza Śródziemnego, obejmującej obszar od Morza Jońskiego po wybrzeża Francji, włączając w to kluczowe lokalizacje takie jak Sycylia, Sardynia oraz Korsyka. Ta złożona logistycznie i operacyjnie inicjatywa demonstruje znaczenie koordynacji i współdziałania między sojusznikami w obliczu potencjalnych wyzwań bezpieczeństwa.

Podczas trwających manewrów Mare Aperto 2024, na pokładach okrętów włoskiej marynarki morskiej zagości młodość i wiedza. Włoskie okręty przekształcą się w pływające uczelnie dla 65. studentów z 15. włoskich uniwersytetów, którzy pod okiem swoich nauczycieli będą mieli okazję zintegrować się z życiem załóg. To wyjątkowa forma edukacji, która zacieśnia długoterminową współpracę i podkreśla strategiczne zaangażowanie Marynarki Wojennej w promowanie kultury morskiej jako kluczowego elementu wzrostu i dobrobytu Włoch.

Czytaj więcej o debiucie lotniskowca Fujian na próbach morskich

Na niewielkim lotniskowcu Marina Militare Cavour o wyporności 30000 ton, długości 244 m i 39 m szerokości, swoje miejsce znajdą także eksperci z najbardziej prestiżowych instytucji, takich jak Centrum Wyższych Studiów Obronnych (CASD), Centrum Studiów Międzynarodowych (Ce.S.I.) oraz Centrum Geopolityki i Strategii Morskiej (CESMAR). Ich obecność pozwoli na wymianę wiedzy i doświadczeń między sferą akademicką a operacyjną, co jest niezmiernie ważne dla przyszłości sił zbrojnych oraz bezpieczeństwa morskiego Włoch.

Dodatkowo, w manewrach bierze udział Stały Zespół Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG2) rozmieszczony na Morzu Śródziemnym, zasoby EUROMARFOR oraz siły desantowe Hiszpanii i grupa lotniskowcowa Charles de Gaulle z Francji. To wszystko świadczy o wzmożonej współpracy międzynarodowej i złożoności technologicznej operacji, co jak podkreśla admirał Aurelio De Carolis, umożliwia pełne wykorzystanie możliwości w różnych domenach operacyjnych, od cybernetycznych po kosmiczne.

Połączone manewry NATO Neptune Strike i Mare Aperto 2024 to nie tylko próba sił i zdolności operacyjnych, ale również platforma do demonstracji zdolności adaptacyjnych marynarki w kontekście globalnych wyzwań geostrategicznych, integrująca działania z powietrza, lądu, kosmosu i cyberprzestrzeni. Program szczególnie kładzie nacisk na integrację cywilno-wojskową, z działaniami wspierającymi ludność cywilną podczas kryzysów, co pokazuje społeczne oblicze operacji militarnej. Planowana data zakończenia ćwiczeń przypada na 27 maja.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Marina Militare

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    W rejonie śluzy Esna doszło do zderzenia dwóch egipskich rzecznych statków wycieczkowych operujących na Nilu. W wyniku odniesionych obrażeń zmarła 47-letnia turystka z Włoch. Po wstępnych ustaleniach egipskie służby zawiesiły licencję kapitana jednostki Royal Beau Rivage.

    Kolizja statków wycieczkowych na Nilu w rejonie śluzy Esna

    Do wypadku doszło w niedzielę 21 grudnia około godziny 20.00 czasu lokalnego, gdy Royal Beau Rivage zbliżał się do nabrzeża w pobliżu śluzy Esna, na południe od Luksoru. Na pokładzie jednostki przebywała grupa około 80 włoskich turystów. W tym samym czasie statek wycieczkowy Opera znajdował się już po przejściu śluzy, przemieszczając się z Asuanu do Luksoru. Do zderzenia doszło około 1,2 mili morskiej od śluzy.

    W wyniku kolizji Opera zgłosiła uszkodzenia dziobowej części kadłuba. Najpoważniejsze zniszczenia odnotowano jednak na Royal Beau Rivage, gdzie trzy z czterech kabin w części dziobowej zostały poważnie uszkodzone.

    Egipskie władze badają przyczyny kolizji na Nilu. Zawieszona licencja kapitana

    Egipski Urząd Transportu Rzecznego poinformował, że odpowiedzialnością za zdarzenie obarcza kapitana Royal Beau Rivage. Według wstępnych ustaleń miał on wykonać nagły manewr, który doprowadził do zderzenia jednostek. Urząd podkreślił również, że obowiązujące przepisy żeglugowe przyznają pierwszeństwo statkom poruszającym się z prądem rzeki. W ocenie władz jednostka Royal Beau Rivage naruszyła te zasady.

    W jednej z uszkodzonych kabin przebywała 47-letnia obywatelka Włoch, która doznała licznych obrażeń. Kobietę przewieziono do egipskiego szpitala, jednak zmarła w wyniku odniesionych urazów. Początkowo pojawiały się obawy, że po zderzeniu część pasażerów mogła znaleźć się w wodzie, jednak informacje te nie znalazły potwierdzenia. Według komunikatu ambasadora Włoch w Egipcie w zdarzeniu nie było innych ciężko rannych turystów. Ruch żeglugowy na Nilu wznowiono w poniedziałek.

    Royal Beau Rivage to egipski luksusowy statek wycieczkowy oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Jednostka ma 72 metry długości, dysponuje 71 kabinami i może zabrać na pokład ponad 140 pasażerów. Opera jest starszą jednostką, zbudowaną w 2009 roku, która może przewozić do 199 pasażerów.