Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Rumuński Generalny Inspektorat Sytuacji Nadzwyczajnych zamówił dwa patrolowce Damen Stan Patrol 5009 przeznaczone do reagowania kryzysowego.
Kontrakt został podpisany 10 października w Bukareszcie. Dzięki temu zamówieniu Rumunia zamierza znacznie unowocześnić swoją flotę do reagowania kryzysowego. Zamówienie jest finalizacją rozległego procesu przetargowego, który rząd rumuński prowadzi w ramach projektu „Vision 2020”. Program ten ma na celu poprawę zdolności Rumunii do reagowania na katastrofy poprzez zakup nowego sprzętu i szkolenia personelu, mając na celu lepszą ochronę ludności w sytuacjach kryzysowych. Program ten jest również zgodny z krajową strategią dotyczącą zmian klimatycznych i wzrostu gospodarczego w aspekcie redukcji emisji.
Wielozadaniowe statki poszukiwawczo-ratownicze, zamówione przez rząd rumuński i skonstruowane według specyfikacji Damen, będą mogły wykonywać misje do trzech dni na wzburzonym morzu i w niekorzystnych warunkach. Zasięg wynosi co najmniej 2000 mil morskich przy prędkości ekonomicznej. Jeden statek będzie wykonany w standardzie wielozadaniowej jednostki SAR (Search and Rescue Multirole Ship) z naciskiem na pomoc medyczną, natomiast drugi ma być wielozadaniową jednostką pożarniczą (Firefighting Multirole Ship), wyposażoną w sprzęt do gaszenia pożarów na statkach i platformach na morzu.
Pierwszy z nich może ewakuować z sytuacji kryzysowych co najmniej 50 osób, natomiast statek gaśniczy będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 30 osób. Obie jednostki posiadają przestrzeń do przyziemienia śmigłowca („touch and go”) oraz łodzie ratownicze RHIB. Obie jednostki mają mieć prędkość maksymalną 22 węzły. Zostaną wykończone i wyposażone w Damen Shipyards Galatí. Warto dodać ze jest to kolejny sukces Damena w Rumunii gdyż wcześniej zawarto umowę z tym krajem na dostawy dwóch patrolowców opartych na typie Damen Fast Crew Supplier 4008 Patrol dla rumuńskiej policji granicznej. Ich dostawa przewidziana jest na koniec 2022 roku.
Autor: TDW


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz