Saab: radary okrętowe w procedurze eksportowej Stanów Zjednoczonych

Szwedzki koncern obronny Saab poinformował, że dostarczy urządzenia typu Sea Giraffe AMB Radar marynarce wojennej USA. Stany Zjednoczone w ramach procedury zagranicznej sprzedaży sprzętu wojskowego i uzbrojenia FMS (Foreign Military Sales) przekażą je Filipinom.
Saab podał w komunikacie, że radary Sea Giraffe AMB (przez US Navy oznaczone jako AN/SPS-77) zostaną zamontowane na dwóch fregatach filipińskiej marynarki wojennej: BRP Gregorio del Pilar oraz BRP Ramon Alcaraz. Obydwie jednostki uprzednio służyły w Straży Przybrzeżnej USA – US Coast Guard – jako okręty patrolowe klasy Hamilton. Sea Giraffe AMB to trójwymiarowy, wielofunkcyjny radar średniego zasięgu do nadzoru przestrzeni powietrznej oraz powierzchni morskiej. Kontrakt obejmuje także sprzedaż elementów dotyczących kontroli radarowej oraz wyświetlacz zwiększający świadomość sytuacyjną jednostek z oferowanej przez Saaba rodziny rozwiązań 9LV. Na Portalu Stoczniowym już pisaliśmy o tych technologiach.
Technologie elektroniczne Saaba na Information Warrior 18 w Wielkiej Brytanii
– Dzięki programowi Sea Giraffe AMB, który jest elementem trzech oddzielnych programów prowadzonych przez US Navy, podpisana umowa wzmocni pozycję Saaba jako zaufanego dostawcy US Navy. Jesteśmy dumni, że nasz światowej klasy radar dla marynarki wojennej spełnia standardy i potrzeby US Navy – powiedział Anders Carp, szef biznesowego obszaru dotyczącego technologii ropoznawczyc w Saab, cytowany w komunikacie szwedzkiego koncernu.
Oferowane przez Saab radary Sea Giraffe AMB do tej pory zostały wyeksportowane do ponad 30 krajów świata.
Podpis: łp
Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










