Security Forum Szczecin: bezpieczeństwo morskiej infrastruktury krytycznej w centrum uwagi

Wobec narastających zagrożeń dla morskiej infrastruktury krytycznej, obejmującej porty oraz morskie farmy wiatrowe, tegoroczna edycja Security Forum Szczecin nabiera szczególnego znaczenia. Wydarzenie, które odbędzie się 25 września w Centrum Konferencyjnym Hanza Tower, skoncentruje się na finansowaniu projektów oraz szkoleniach na rzecz bezpieczeństwa tych obiektów.
W artykule
Konferencję organizuje think tank Nobilis Media we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego – instytucją aktywnie wspierającą inwestycje o charakterze strategicznym dla bezpieczeństwa państwa.
Bezpieczeństwo infrastruktury oraz rola Marynarki Wojennej w ochronie infrastruktury
Tegoroczne forum to nie tylko okazja do dyskusji o finansowaniu projektów obronnych, ale przede wszystkim platforma do pogłębionej analizy zagrożeń dla polskiej infrastruktury krytycznej, w tym energetycznej i morskiej – czego przykładem mogą być morskie gazociągi, terminal LNG, FSRU oraz dynamicznie rozwijający się sektor MFW.
W programie znalazły się m.in. wystąpienia i warsztaty poświęcone technologiom antydronowym, systemom bezpieczeństwa portowego oraz roli Marynarki Wojennej RP w nowym układzie prawnym i operacyjnym ochrony obiektów morskich.
Podczas wydarzenia zaprezentowane zostaną planowane zmiany prawne dotyczące udziału sił morskich w zabezpieczaniu infrastruktury energetycznej i transportowej. Jak wskazuje kontradmirał rezerwy Krzysztof Zdonek, Marynarka Wojenn RP powinna w przyszłości pełnić istotną rolę w systemie ochrony infrastruktury morskiej w warunkach pokoju i kryzysu – o czym szczegółowo pisaliśmy wcześniej na naszym portalu.
Systemy ochrony MFW i zagrożenia ze strony Rosji – case study Orlenu
Szczególne zainteresowanie budzi zapowiedź wystąpienia dyrektora Cezarego Jóźwiaka z Orlen Ochrona, który przedstawi działania związane z wyborem systemów przeciwdronowych dla morskich farm wiatrowych Orlenu. W kontekście rosnącej aktywności Federacji Rosyjskiej na Morzu Bałtyckim oraz incydentów wokół gazociągów i podmorskich kabli telekomunikacyjnych, temat ten od kilku lat nabiera szczególnego znaczenia dla bezpieczeństwa narodowego i ochrony morskiej infrastruktury krytycznej.
Program konferencji – finansowanie, kompetencje i technologia
Wśród panelistów znajdą się przedstawiciele BGK, Marynarki Wojennej, sektora offshore oraz firm technologicznych – w tym Maciej Rek z Enamor, płk rez. dr Paweł Rodzoś, Sebastian Kalitowski (Maritime Safety & Security) oraz wspomniany Cezary Jóźwiak. Program został podzielony na trzy główne panele:
- Panel I: Instrumenty wsparcia finansowego BGK dla samorządów i projektów obronnych
- Panel II: Ochrona infrastruktury portowej, IK i MFW z wykorzystaniem technologii
- Panel III: Budowanie zdolności kompetencyjnych w zarządzaniu kryzysowym
Zwieńczeniem będzie seria warsztatów poświęconych praktycznemu wdrażaniu rozwiązań w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej i offshore.
Bezpieczeństwo morskiej infrastruktury krytycznej – wyzwania i odpowiedzialność
Zamknięcie wydarzenia stanowić będzie business dinner dla zaproszonych gości, który umożliwi nawiązanie bezpośrednich relacji między przedstawicielami administracji publicznej, sektora bezpieczeństwa, przemysłu oraz partnerów technologicznych.
Konferencja Security Forum Szczecin to kolejny krok w kierunku budowy zintegrowanego systemu ochrony morskiej infrastruktury krytycznej. W obliczu narastających wyzwań – nie tylko geopolitycznych, lecz również technologicznych i legislacyjnych – nie może zabraknąć głosu ekspertów z różnych sektorów, gotowych do wspólnych działań na rzecz bezpieczeństwa naszego kraju.
Autor: Mariusz Dasiewicz
Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.










