Siódma fregata patrolowa PPA „Domenico Millelire” zwodowana

13 lipca w stoczni Fincantieri w Riva Trigoso (Genua) miało miejsce uroczyste wodowanie siódmej wielozadaniowej fregaty patrolowej typu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) Domenico Millelire.

To druga jednostka typu Thaon di Revel w konfiguracji Full i ostatnia z pierwotnej serii określanej przez włoską marynarkę wojenną jako Multipurpose Combat Ship (MCS), który odniósł międzynarodowy sukces eksportowy. Program ten będzie dalej rozwijany, by tworzyć jeszcze bardziej zaawansowane platformy.

Ceremonia zgromadziła kluczowe postacie włoskiej marynarki wojennej, w tym wiceadmirała Giuseppe Berutti Bergotto oraz Massimo Scialpi, zastępcę dyrektora OCCAR, którzy zostali powitani przez Dario Deste, dyrektora generalnego Fincantieri. Matką chrzestną jednostki została Franca Millelire, krewna patrona okrętu.

Parametry techniczne jednostki Domenico Millelire

  • Długość całkowita: 143 metry
  • Prędkość maksymalna: ponad 31 węzłów
  • Załoga: 171 osób
  • Napęd: kombinowany system CODAG (diesel i turbina gazowa) oraz elektryczny układ napędowy
  • Wyposażenie: zdolność operowania szybkimi jednostkami typu RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) do 11 metrów za pomocą bocznych dźwigów lub rampy rufowej

Fregata patrolowa Domenico Millelire jest częścią ambitnego planu modernizacji włoskiej floty, realizowanego pod egidą OCCAR. Okręt jest przystosowany do różnych konfiguracji systemu bojowego, od wersji patrolowej z możliwością samoobrony, po wersję bojową z pełnymi zdolnościami obronnymi. Dodatkowo, jednostka może dostarczać wodę pitną na ląd, co zwiększa jej wszechstronność. Fregata patrolowa typu PPA wyróżnia się dużą elastycznością, umożliwiając realizację misji od patroli i akcji ratowniczych po działania bojowe.

Budowa okrętów patrolowych PPA jest realizowana w zintegrowanych stoczniach Riva Trigoso i Muggiano, z planowanymi dostawami do 2026 roku. Wodowanie Domenico Millelire jest kolejnym krokiem w umacnianiu zdolności operacyjnych włoskiej marynarki wojennej oraz podkreślenie dominującej roli Fincantieri w światowej branży stoczniowej.

Jednostka Domenico Millelire wpisuje się w szerszy plan modernizacji Marina Militare, mający na celu zapewnienie najnowocześniejszych jednostek zdolnych do sprostania współczesnym wyzwaniom bezpieczeństwa morskiego. Plan, zatwierdzony przez włoski rząd i parlament, obejmuje budowę nowoczesnych fregat patrolowych typu PPA, które łączą zaawansowaną technologię z wysoką elastycznością operacyjną.

Fincantieri, poprzez realizację takich projektów jak Domenico Millelire, potwierdza swoją czołową pozycję w branży stoczniowej. Włochy, dzięki takim inwestycjom, umacniają swoją pozycję lidera w innowacyjnych rozwiązaniach morskich, przygotowując swoją marynarkę wojenną na wyzwania XXI wieku.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski