Raport komisji rządowej utworzonej w celu zbadania szkód i nadzorowania operacji ratunkowych zawiera szczegóły działań, które mają być kontynuowane do 2022 roku.
Zgodnie z kopią raportu uzyskaną przez lankijski serwis informacyjny News First, uzgodnienia dotyczące usunięcia wraku są koordynowane z rządem Singapuru, gdzie statek został zarejestrowany, z właścicielami statku oraz z lankijską Wysoką Komisją w Singapurze. Władze Singapuru poinformowały, że plan usunięcia wraku jest opracowywany w porozumieniu z grupą ekspertów ds. ratownictwa morskiego, architektów morskich i inżynierów ratownictwa. Trwają m.in. prace nad modelowaniem obszaru podmorskiego i topografii w okolicy wraku. X-Press Pearl osiadł na dnie morskim i pozostaje w pozycji pionowej częściowo widoczny ponad poziomem morza. Zebrane informacje są wykorzystywane do opracowania metodologii usunięcia wraku.
Międzynarodowi eksperci ds. ratownictwa morskiego oraz P&I Club odradzają usuwanie wraku do czasu, aż minie obecny w tym rejonie sezon monsunowy. Władze Sri Lanki prowadzą jednak negocjacje w celu przyspieszenia terminu wydobycia wraku.
Pod koniec lipca aktywiści wyrazili obawy, że z wraku statku może wylewać się do morza produkt ropopochodny, ale po konsultacjach z ekspertami podjęto decyzję o nieużywaniu środków chemicznych do usuwania plamy. Eksperci zasugerowali, że chemikalia są bardziej niebezpieczne, a obecna cienka powłoka rozpuszcza się w środowisku. Jednak chemikalia i sprzęt do walki z poważniejszym wyciekiem substancji ropopochodnej pozostają w pogotowiu, podczas gdy zespoły nadal monitorują wrak.
Drony i pojazdy podwodne są wykorzystywane do monitorowania X-Press Pearl, a Urząd Ochrony Środowiska Morskiego na Sri Lance otrzymuje raporty dwa razy dziennie. Firma Resolve Marine została zatrudniona do bieżącego nadzorowania miejsca zdarzenia, nurkowie z Marynarki Wojennej Sri Lanki również zbadali wrak.
Za pomocą sonaru bocznego przeprowadzonego przez marynarkę indyjską i Narodową Agencję Badań i Rozwoju Zasobów Wodnych gromadzone są szczegółowe informacje na temat zakresu szkód na dwóch głównych obszarach połowowych. Ubezpieczyciele statku wynajęli również firmę badawczą w celu przeprowadzenia szerszego skanowania akwenu. Ponad 175 mil kwadratowych pozostaje jednak zamkniętych dla połowów.
Na lądzie kontynuowane są również codzienne badania wybrzeża w poszukiwaniu zanieczyszczeń. Do tej pory, według raportu zebrano 889 ton metrycznych odpadów, które zostały zapakowane do 42 kontenerów i 1200 worków. Mimo to ekipy robocze nadal znajdują zanieczyszczenia, a w szczególności plastikowe materiały opakowaniowe, które były przewożone na X-Press Pearl.
Autor: MD