Statek ro-ro ECO „Napoli” dołącza do floty Grimaldi Lines
Opublikowane:
6 kwietnia, 2025
Fot. Grimaldi Lines
Flota Grimaldi Lines wzbogaciła się o nowy, niskoemisyjny statek ro-ro ECO Napoli, który jest ostatnią jednostką z serii GG5G. Nowa jednostka stanowi ważny krok w kierunku modernizacji żeglugi na krótkich dystansach.
W artykule
Nowoczesna jednostka ECO Napoli prosto z Chin
W połowie marca Grupa Grimaldi odebrała z chińskiej stoczni Jinling Shipyard statek ECO Napoli – czternastą i zarazem ostatnią jednostkę budowaną w ramach programu Grimaldi Green 5th Generation (GG5G). Nowy ro-ro rozpocznie swoje pierwsze rejsy w maju, wzmacniając połączenia Grimaldi Lines na trasach łączących włoskie porty Triestu, Patras, Ambarli i Gemlik.
Nowy nabytek włoskiego armatora ma długość 238 metrów i oferuje linię ładunkową o długości 7800 metrów, co odpowiada możliwości przewozu do 500 naczep oraz 180 samochodów osobowych. ECO Napoli został zaprojektowany z myślą o maksymalnej efektywności energetycznej i ograniczeniu emisji – osiąga prędkość 21 węzłów przy zachowaniu zużycia paliwa porównywalnego z jednostkami starszych generacji.
Ekologiczne rozwiązania i innowacje pokładowe
Statek ro-ro została wyposażona w system oczyszczania spalin oraz pakiet baterii litowo-jonowych o pojemności 5 MWh, które umożliwiają prowadzenie operacji portowych w trybie zeroemisyjnym. Baterie są ładowane podczas rejsu za pomocą generatorów wałowych. Dodatkowym źródłem zasilania są panele słoneczne o powierzchni 350 m² zainstalowane na pokładzie jednoski.
Rozwiązania te, według przedstawicieli armatora, pozwalają na znaczną redukcję emisji CO₂ w przeliczeniu na jednostkę ładunku, a sam ECO Napoli stanowi przykład synergii pomiędzy ekologią, logistyką a innowacją techniczną.
Zakończenie ważnego etapu
Zakończenie dostaw serii GG5G stanowi symboliczny moment dla Grupy Grimaldi.
Wraz z wejściem do służby ECO Napoli, nasza flota GG5G osiągnęła komplet – czternaście hybrydowych jednostek o łącznej wartości przekraczającej miliard dolarów, które zrewolucjonizowały transport transport morski na krótkich dystansach w Europie.
Emanuele Grimaldi, dyrektor zarządzający grupy
Nowoczesna flota GG5G obsługuje trasy na Morzu Śródziemnym i Północnym, wpisując się w koncepcję tzw. Motorways of the Sea – morskich autostrad, których zadaniem jest odciążenie infrastruktury lądowej przy zachowaniu wysokiej efektywności i niskiej emisji.
Warto przypomnieć, że w lutym Grimaldi Lines ogłosiło również rozwój usług dedykowanych przewozowi pojazdów elektrycznych z Chin do Europy. W tym celu operator wdraża kolejne jednostki typu PCTC (Pure Car and Truck Carrier), odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie producentów z Dalekiego Wschodu.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.