Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Francuska firma, będąca od 2007 roku własnością emirackiej firmy Abu Dhabi MAR, należącej do emira Abu Dhabi, uzyskała kontrakt na budowę 39 szybkich kutrów w kwietniu 2018 roku. Ich odbiorcą jest saudyjska straż wybrzeża.
Zamówienie warte 480 mln USD, dotyczy dostaw 19 jednostek zbudowanych w Cherbourg’u, oraz 20 kolejnych zbudowanych w Arabii Saudyjskiej, przez Zamil Offshore Services, w oparciu o dostarczone zestawy materiałowe. Budową kutrów zajmie się stocznia z Dammam. Saudyjski partner CMN, jest największym w regionie dostawcą usług dla przemysłu naftowego (offshore) i gospodarki morskiej. Jest też głównym podwykonawcą w tych dziedzinach państwowego giganta naftowego ARAMCO. Wymóg umieszczenia połowy produkcji okrętów w Arabii Saudyjskiej, wynika z zatwierdzonego planu, według którego w 2030 roku połowa zamawianego sprzętu wojskowego ma być wyprodukowana w tym królestwie.

Kutry HSI32 są przeznaczone do wykonywania zadań policyjnych i zwalczania zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa na morzu, zwalczania piractwa, przemytu towarów i ludzi, ochrony statków i instalacji morskich i portowych, współdziałania z lotnictwem patrolowym i brzegowym systemem obserwacji morza, wykonywania operacji ofensywnych, zwalczania terroryzmu i zagrożeń asymetrycznych, prowadzenia działań boardingowych, prowadzenia operacji poszukiwawczo-ratowniczych.
Jednostki te posiadają: wyporność pełną 132 t., długość 32,2 m., szerokość 7 m., zanurzenie 1,8 m., prędkość maksymalną 43 węzły, zasięg 1200 mil morskich przy 12 węzłach i 650 mil morskich przy 33 węzłach, załogę 12 osób, możliwość zaokrętowania do 64 osób dodatkowych, łódź interwencyjną o długości 4,8 m.. Ich układ napędowy składa się z 3 silników wysokoprężnych, 2 generatorów prądu i 3 pędników strugowodnych. Kutry są uzbrojone w zdalnie kierowaną armatę kalibru 20 mm i dwa wkm kalibru 12,7 mm. Ich kadłub zbudowano z aluminium w układzie DV (Deep Vee czyli głębokie V), zaś nadbudówkę w typowym dla holowników układzie 360°, zapewniającym możliwość obserwacji dookólnej.
Dwa pierwsze kutry HSI32 otrzymały numery burtowe 515 i 516.
Podpis TW