Stocznia Meyer Turku z kontraktem na dwa OPV 

W przetargu zorganizowanym w 2021 roku, fińska Straż Graniczna wybrała na dostawcę Meyer Turku Oy. 29 czerwca 2022 roku, w Helsinkach obie strony podpisały kontrakt na budowę tych OPV.
W artykule
Finlandia modernizuje flotę o nowe niskoemisyjne OPV
Nowe jednostki będą ulepszonym wariantem OPV Turva, który został przekazany do służby w FBG w 2014 roku jako pierwszy na świecie okręt straży przybrzeżnej z napędem LNG. Zgodnie z warunkami umowy, podpisanej 29 czerwca, pierwszy nowy OPV ma zostać ukończony w 2025 roku, a drugi w 2026 roku. Okręty będą montowane i wyposażane w Finlandii. Segmenty kadłubów okrętów będą produkowane w innych stoczniach w UE.
Nowe OPV są efektem programu Guard Ship 2025 na który przeznaczono 448 mln EUR. Mają one zastąpić trzy starsze OPV: Merikarhu, Tursas i Uisko, a ich przewidywany eksploatacja potrwa do lat 50. naszego stulecia. Na podstawie specyfikacji Turvy, można założyć że dwa nowe OPV będą mieć długość 98 m, szerokość 17,6 m., zanurzenie 5,1 m. i prędkość maksymalną 18 węzłów. Okręty zostały zaprojektowane jako niskoemisyjne i energooszczędne, m.in. dzięki nowoczesnemu hybrydowemu dwupaliwowemu układowi napędowemu o mocy 12 MW.

Wzmocnienie bezpieczeństwa morskiego nowymi okrętami patrolowymi
Wprowadzenie nowych, okrętów znacząco poprawi bezpieczeństwo morskie Finlandii w nowym, zmienionym obecnie środowisku bezpieczeństwa kraju. Zwiększy zdolność do masowej ewakuacji ludności, prowadzenia akcji ratowniczych, zarządzania katastrofami ekologicznymi, prowadzenia patroli wzdłuż liczącej 4600 km linii brzegowej. Okręty będą mogły zebrać z powierzchni morza do 1180 m3 ropy naftowej, gasić pożary na statkach, pływać w warunkach lodowych i zwalczać rozlewy chemiczne.
Środki na zakup okrętów Finlandia może częściowo pozyskać z unijnego instrumentu finansowania bezpieczeństwa granic i polityki wizowej.
Autor: TW

Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.










