Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Straż Graniczna nie zamówi nowego patro­lowca. Przetarg do kosza

17 wrze­śnia Morski Oddział Straży Granicznej poin­for­mo­wał o unie­waż­nie­niu postę­po­wa­nia prze­tar­go­wego doty­czą­cego zakupu jed­nej jed­nostki patro­lowo-inter­wen­cyj­nej prze­zna­czo­nej do dzia­łań w opar­ciu o bazę w Gdańsku.

14 wrze­śnia komi­sja prze­tar­gowa wybrała za naj­ko­rzyst­niej­szą ofertę firmy Baltic Workboats AS z Estonii, która otrzy­mała 78,19 proc. punk­tów moż­li­wych do zdo­by­cia. Niestety jej cena prze­kra­czała kwotę, jaką zama­wia­jący prze­zna­czył na zakup jed­nostki (8 mln zło­tych brutto). W poko­na­nym polu zostały kon­sor­cjum PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Stocznia Remontowa Nauta (63,86 proc.  punk­tów, cena 14,7 mln zło­tych brutto) oraz Techno Marine Sp. z o.o. z Malborka (68,43 proc. punk­tów, cena 7,95 mln zło­tych brutto).

Zobacz też: Zmarnowany przetarg na naprawę sensorów okrętu ORP Orzeł.

O ile nie doj­dzie do zło­że­nia skargi do KIO, cały pro­gram zosta­nie for­mal­nie ska­so­wany i może zaowo­co­wać ponow­nym postę­po­wa­niem prze­tar­go­wym w przy­szłym roku. Nowa jed­nostka, o dłu­go­ści 15 – 20 metrów, miała pozwo­lić na zwięk­sze­nie poten­cjału w peł­nie­niu zadań na wodach tery­to­rial­nych.

Źródło: zbiam.pl

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz