Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Straż Przybrzeżna USA zamawia komponenty do trzech kutrów typu Heritage

Straż Przybrzeżna USA (USCG) rozszerzyła program budowy pełnomorskich kutrów patrolowych typu Heritage. Austal USA otrzyma 314 mln USD na zakup kluczowych komponentów zamawianych na wczesnym etapie budowy dla trzech kolejnych jednostek oraz na pakiet logistyczny dla dwóch już budowanych kutrów.

Kontrakt warty 3,3 miliarda dolarów

Pierwotna umowa zawarta z Austal USA w czerwcu 2022 roku obejmuje projektowanie i budowę do jedenastu patrolowców (Offshore Patrol Cutter – OPC) o łącznej wartości 3,3 mld USD. Do tej pory stocznia w Mobile uzyskała zlecenia na dwie pierwsze jednostki w ramach tego programu. Najnowsze decyzje Straży Przybrzeżnej pozwalają na wcześniejsze zamówienie kluczowych komponentów do kutrów będących czwartą, piątą i szóstą jednostką zamówioną w tym programie.

Prezes Austal USA, Michelle Kruger, podkreśliła znaczenie współpracy z zamawiającym, zaznaczając, że wczesne finansowanie na wybrane komponenty świadczy o stabilnym partnerstwie i konsekwentnym rozwoju programu.

Realizacja programu typu Heritage weszła w decydującą fazę. Stępka pod przyszły USCG Pickering (919) zostanie położona w grudniu tego roku. Równolegle, w sierpniu, formalnie ruszyła budowa drugiej jednostki – USCGC Icarus (920). Obie powstają w zakładach stoczniowych Austal USA w Mobile w stanie Alabama.

Zdolności i zadania kutrów typu Heritage

Pełnomorskie kutry patrolowe typu Heritage mają długość około 110 metrów, zasięg 10 200 Mm przy prędkości marszowej 14 węzłów oraz autonomiczność 60 dób. Jednostki te Jednostki te one mają odgrywać kluczową rolę w utrzymaniu obecności Straży Przybrzeżnej USA poza wodami terytorialnymi. Ich zadania obejmują m.in.:

  • egzekwowania prawa na morzu,
  • zwalczania przemytu narkotyków i migrantów,
  • operacji poszukiwawczo-ratowniczych.

Każda z jednostek będzie mogła działać samodzielnie lub w ramach zespołów zadaniowych, pełniąc funkcję mobilnego stanowiska dowodzenia. Zdolności te zostaną wykorzystane podczas sytuacji kryzysowych, takich jak reakcja na klęski żywiołowe czy masowe migracje.

Patrolowce USCG w rejonach arktycznych

Nowe kutry mają odegrać istotną rolę także na wodach Arktyki. Patrolowce będą wykorzystywane do nadzorowania szlaków żeglugowych w tym regionie oraz zabezpieczenia obszarów związanych z eksploatacją surowców energetycznych u wybrzeży Alaski. Program OPC nabiera tym samym strategicznego znaczenia, łącząc kwestie gospodarcze, ochronę środowiska i bezpieczeństwo militarne Stanów Zjednoczonych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.

    W centrum uwagi – bezpieczeństwo ludzi na morzu

    Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.

    Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.

    Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.

    To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.

    Wnioski z ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25

    Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.

    Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.

    Systemy bezzałogowe w działaniach ratowniczych

    Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.

    Bilans działań: 415 akcji w 2025 roku

    Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.

    Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.

    Wspólna odpowiedzialność

    Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.

    Źródło: COM-DKM