Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Sunreef 60 Eco Surreal to niedawno zwodowany, ekskluzywny katamaran żaglowy, łączący doświadczenie stoczni w projektowaniu luksusowych katamaranów z najnowszymi rozwiązaniami Sunreef Yachts z zakresu ekologicznej technologii.
Surreal, to pierwszy 60-stopowy katamaran wyposażony w opracowane przez Sunreef Yachts panele słoneczne wbudowane w burty kadłuba, nadbudówkę i dach bimini. Dzięki maksymalizacji wytwarzania energii słonecznej, oferuje niezrównaną wydajność energetyczną i umożliwia długą, wolną od wibracji i spalin nawigację, jak również zabezpieczenie energii dla urządzeń na pokładzie. Przy grubości poniżej 1mm, ultralekka powłoka słoneczna jest najlżejszym i najbardziej wydajnym rozwiązaniem pozyskiwania energii słonecznej w branży.

Dzięki zaawansowanej technice integracji, panele słoneczne Sunreef Yachts Eco mają bardzo wysoką odporność na wstrząsy i ścieranie. Katamaran został również wyposażony w potężny, zaprojektowany na zamówienie system baterii.
Ten luksusowy jacht żaglowy może przyjąć do ośmiu osób dzięki eleganckiemu i przestronnemu układowi 4 kabin, w tym w pełni wyposażonej kuchni oraz salonu z obszernymi miejscami do relaksu i spożywania posiłków.
Zaprojektowane na zamówienie wnętrze i meble łączą w sobie współczesność i ponadczasowość. Przestrzenie wypoczynkowe na katamaranie obejmują duży flybridge z barem, obszerną sofę na dziobie oraz rufowy kokpit z dużą platformą hydrauliczną.
Źródło: Sunreef Yachts


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.