Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Lotniskowiec brazylijskiej marynarki wojennej zostanie zezłomowany

São Paulo, czyli eks-francuski Foch typu Clemenceau, wyszedł w ostatni rejs na holu w 6000-milowy rejs do stoczni złomowej w tureckim Aliagi.

W 2000 roku francuska marynarka wojenna sprzedała Brazylii, oddany do użytku w 1963 roku lotniskowiec Foch. Okręt został przejęty przez brazylijską marynarkę wojenną w 2000 roku i stał się jej nowym okrętem flagowym. Jednak w wyniku licznych problemów z jego gotowością operacyjną i sprawnością techniczną, został oficjalnie wyłączony z eksploatacji w styczniu 2017 roku. 

Ze względu na fakt, że Francja była pierwotnym właścicielem okrętu, ma ona obecnie wpływ na jego dalsze losy. Klauzula umowna sprzedaży Focha daje Francji prawo do wpływu na decyzję, gdzie lotniskowiec może zostać zezłomowany. Dlatego stocznie złomowe dopuszczone do udziału w przetargu musiały zostać zatwierdzone przez władze francuskie.

Okręt zawiera w swojej konstrukcji duże ilości niebezpiecznych substancji, takich jak azbest, PCB i toksyczne farby, co w świetle prawa międzynarodowego kwalifikuje go jako odpad niebezpieczny i tym samym podlega specjalnej kontroli. Ponadto brał on udział w testach atmosferycznych bomb jądrowych na Pacyfiku. Ocenia się, że obecność na nim około 170 ton farby ołowiowo-kadmowej, która stanowiła osłonę przed skażeniem radioaktywnym, wraz z brakiem informacji o uprzednim usunięciu wyposażenia radioaktywnego, może świadczyć o jego potencjalnym skażeniu radioaktywnym.

W związku z powyższym Francja wysłała oficjalną informację do Brazylii, wskazując, że tylko stocznie znajdujące się w unijnym wykazie zatwierdzonych stoczni złomowych, są uprawnione do odbioru i złomowania jednostki. Pomimo to Brazylia zdecydowała się zezłomować okręt w Turcji i został on sprzedany tureckiej stoczni Sök Denizcilik & Ticaret Limited. Jednak według organizacji ekologicznych, przemieszczenie São Paulo z Brazylii do Turcji jest również nielegalne, ponieważ narusza Protokół Izmirski z 1996 r. („Protokół w sprawie zapobiegania zanieczyszczeniu Morza Śródziemnego przez transgraniczne przemieszczanie odpadów niebezpiecznych i ich unieszkodliwianie”) Konwencji Barcelońskiej, który nie zezwala na wprowadzanie odpadów niebezpiecznych do Morza Śródziemnego, chyba że mają być one przeznaczone do kraju UE w celu recyklingu lub unieszkodliwienia. 

Organizacje pozarządowe Shipbreaking Platform, Basel Action Network (BAN), BAN Asbestos France, Henri Pézerat Association, International Ban Asbestos Secretariat (IBAS), İstanbul Isig Meclisi, Brazilian ABREA i Greenpeace Mediterranean wezwały prezydenta Macrona do interwencji i doprowadzenie do skierowania lotniskowca do miejsca bezpiecznego i legalnego recyklingu, tak jak Francja zrobiła to z siostrzanym Clemenceau w 2006 roku. Wówczas Francja sprzedała okręt do Indii, co również było nielegalne w świetle unijnego rozporządzenia o przemieszczaniu odpadów. W związku z tym prezydent Jacques Chirac nakazał jego powrót do Francji.  

Organizacje pozarządowe zaalarmowały również tureckie Ministerstwo Środowiska i Urbanizacji oraz brazylijski organ właściwy dla Konwencji Bazylejskiej (IBAMA) o zagrożeniach prawnych, środowiskowych i zdrowotnych związanych ze złomowaniem São Paulo w Turcji.

Warto wspomnieć, że w czerwcu 2018 roku powstało stowarzyszenie non-profit Instytut São Paulo/Foch, którego celem było zapobieżenie zniszczeniu okrętu i przekształcenie go w muzeum marynarki wojennej, co byłoby ekologiczną alternatywą. Jednak stowarzyszenie to nie zdołało doprowadzić do zachowania jednostki w tej roli.

Podpis TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.