Święto Morza i Święto Marynarki Wojennej w Świnoujściu

Kolejna niedziela czerwca zbliża się wielkimi krokami, a z nią niesamowite wydarzenie – Święto Morza i Święto Marynarki Wojennej. Nad Bałtykiem, w Świnoujściu, rozbłysną fajerwerki radości, gdyż przypada właśnie Święto Marynarki Wojennej, będące spektakularnym finałem Święta Morza.
Dla miłośników morskich klimatów, dla tych, którzy kochają szum fal i morską bryzę, marynarze z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża mają coś specjalnego. Zapraszają wszystkich do wspólnego świętowania w uroczej atmosferze Świnoujścia, już w najbliższą sobotę, 24 czerwca!
Święto Morza, obchodzone jest już od ponad 90 lat. Ta tradycja jest ściśle związana z polską historią na Bałtyku. W tych dniach świętują wszyscy, dla których morze jest bliskie: marynarze, pracownicy portów, żeglarze, rybacy, stoczniowcy. A także wszyscy inni, których życie związane jest z tym niezwykłym elementem. Zgodnie z tradycją, Święto Morza kończy się Świętem Marynarki Wojennej, które obchodzone jest w ostatnią niedzielę czerwca.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża zaprosza na niezapomnianą sobotę, 24 czerwca, będącą dniem poprzedzającym Święto Marynarki Wojennej. W Świnoujściu i okolicach, przygotowano mnóstwo atrakcji i pokazów dla wszystkich miłośników morskich klimatów. Serdecznie zapraszamy zarówno mieszkańców miasta, jak i turystów odwiedzających nasz region.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Wspólne świętowanie z marynarzami 8. Flotylli Obrony Wybrzeża to prawdziwa przygoda! Poniżej przedstawiamy plan tegorocznych obchodów:
W ramach atrakcji na sobotnią imprezę 8. Flotylla Obrony Wybrzeża przygotowała dla Was możliwość zwiedzania wszystkich typów okrętów Flotylli. Będą tam obecne okręty: dowodzenia siłami obrony przeciwminowej, transportowo-minowy, trałowiec, nowoczesny holownik oraz najnowszy niszczyciel min w MW RP.
Poza tym, na miejscu zobaczycie pokaz sprzętu i uzbrojenia jednostek flotylli, w tym: autonomiczne pojazdy podwodne, sprzęt Grupy Nurków Minerów, sprzęt saperski i chemiczny, armatę przeciwlotniczą z wozem kierowania ogniem, trenażer przeciwlotniczego zestawu rakietowego GROM, wozy Wojskowej Straży Pożarnej i zabezpieczenia medycznego.
Ponadto, na miejscu stanie sprzęt zaprzyjaźnionej 12 Szczecińskiej Dywizji Zmechanizowanej: kołowy transporter opancerzony Rosomak i armatohaubica Dana.
Sobotnie atrakcje przewidziane są na różne godziny:
Godz. 13:00 – Koncert inauguracyjny i pokaz musztry paradnej w wykonaniu Orkiestry Wojskowej w Świnoujściu.
Godz. 14:30, 15:30, 16:30, 17:30 – Pokazy dynamiczne m.in. ratownictwa morskiego z wykorzystaniem okrętów, łodzi motorowych, tratw ratunkowych i środków pirotechnicznych.
Godz. 14:30 – Marynarski poczęstunek – żołnierska grochówka.
Godz. 20:00 – Koncert finałowy Orkiestry Wojskowej Świnoujście z rampy okrętu transportowo-minowego.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża zaprasza do dołączenia w tych dniach i wspólnego świętowania z Marynarką Wojenną!
Źródło: 8. FOW

Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.










