Sytuacja na Morzu Południowochińskim według filipińskiego prezydenta Marcosa 

W środę, na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, prezydent Filipin Ferdinand Marcos powiedział, że napięcie na spornym Morzu Południowochińskim „nie spędza mu snu z powiek”, ale jego kraj, pomimo roszczeń terytorialnych Pekinu jest oddany sprawie na rzecz pokoju.

Podczas dialogu Światowego Forum Ekonomicznego w szwajcarskim mieście Davos, pytano prezydenta Marcosa o jego siedmiomiesięczną prezydenturę, strategię gospodarczą i kluczowe obawy dotyczące bezpieczeństwa, w tym coraz bardziej napięte stosunki z Chinami o sporne wody Morza Południowochińskiego.

Marcos powiedział, że jego naród przygląda się wzrostowi napięć po tym, jak okręty wojenne Chin i USA z dużą częstotliwością przechodzą przez wody tego regionu.

Sytuacja jest bardzo dynamiczna, ciągle się zmienia. Musisz więc zwracać na to uwagę, aby upewnić się, że jesteś przynajmniej świadomy obecnej sytuacji, aby móc w odpowiednim momencie zareagować.

Ferdinand Marcos, prezydent Filipin

Chiny i Filipiny spierają się nad prawie całym obszarem Morza Południowochińskiego, a Pekin domaga się suwerenności nad prawie całym obszarze, pomimo orzeczenia międzynarodowego sądu, że jego roszczenia nie mają podstaw prawnych.

Filipiny, Wietnam, Malezja i Brunei mają pokrywające się roszczenia do części mórz, a Manila w zeszłym miesiącu nakazała swojej armii zwiększenie swojej obecność po doniesieniu, że Chiny zaczęły odzyskiwać kilka niezamieszkałych obszarów lądowych wokół wysp Spratly.

Nie mamy żadnych sprzecznych roszczeń z Chinami. Mamy do czynienia z Chinami wysuwającymi roszczenia na naszym terytorium i tak właśnie podchodzimy do problemu. Polityka mojego kraju jest zaangażowaniem na rzecz pokoju.

Ferdinand Marcos, prezydent Filipin

Chiny i Filipiny zobowiązały się rozwiązać spory morskie w drodze „przyjacielskich konsultacji” podczas wizyty Marcosa.

Nie pracuję dla Pekinu, nie pracuję dla Waszyngtonu, pracuję dla Filipin. To naprawdę przekłada się na bardzo proste stwierdzenie polityki zagranicznej, które brzmi: promuję interes narodowy.

Ferdinand Marcos, prezydent Filipin

Źródło: apnews.com/JB

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)