Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Szczyt G20: Unia Europejska krytykuje Rosję za zerwania Umowy Zbożowej Morza Czarnego

W ostatnią sobotę, podczas szczytu G20 w New Delhi, Unia Europejska otwarcie wyraziła swoje niezadowolenie z decyzji Rosji dotyczącej wycofania się z zobowiązań w zakresie dostaw zboża z regionu Morza Czarnego. Oferowane przez Rosję wsparcie w postaci miliona ton zboża dla państw afrykańskich zostało określone przez UE jako „sfałszowane gesty hojności”.

Przewodniczący Rady Europejskiej, Charles Michel, podkreślił, że umowa z 2022 roku przewidziała wsparcie dla krajów narażonych na kryzysy, które było 30-krotnie większe niż to, co Rosja zaoferowała Afryce. „Jaka ironia… zignorowaliście to” – zwrócił się do Siergieja Ławrowa, reprezentanta Rosji na szczycie.

Zarzuty wobec Rosji sięgnęły szczytu, gdy wycofała się ona z umowy, wskazując na problemy z eksportem oraz niedostateczną ilość dostaw z Ukrainy do krajów potrzebujących. W odpowiedzi, Kreml zapewnił, że jest gotów wrócić do rozmów w sprawie umowy, lecz pod pewnymi warunkami.

Michel kontynuował krytykę, wskazując, że Rosja nie tylko wycofała się z umowy, ale również zakłóciła działanie portów. „A teraz, dodając oliwy do ognia, oferujecie symboliczny milion ton zboża krajom afrykańskim. Czy nie uważacie, że to wyraz pogardy dla Afryki?” – zapytał.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/morze-poludniowochinskie-zmagania-filipinskiej-marynarki-wojennej-z-chinskimi-okretami/

Japonia i Turcja Rozmawiają na Marginesie Szczytu G20

Prezydent Turcji, Tayyip Erdogan, podjął rozmowy z japońskim premierem, Fumio Kishidą, na temat reaktywacji omawianej umowy. Źródła zaznaczyły, że Erdogan wyraził przekonanie co do możliwości wznowienia negocjacji, jednak wyraził obawy dotyczące stanowiska Ukrainy w tej kwestii.

Japonia, będąca w tym roku przewodniczącą G7, wyraziła gotowość do wsparcia dyskusji na temat umowy zbożowej. Hikariko Ono, rzeczniczka prasowa japońskiego MSZ, podkreśliła, że dla Japonii priorytetem jest bezpieczeństwo żywnościowe na świecie.

Agencja Reuters, powołując się na swoje źródła, informuje, że w ostatnim komunikacie G20 zwrócono uwagę na znaczenie „nieprzerwanych dostaw zboża” dla biedniejszych krajów. Niemniej jednak, osoby bliskie rozmów podkreślają, że nie przewiduje się nowych deklaracji w tej sprawie podczas trwającego szczytu.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Reuters

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz