Szwecja: zmodernizowany Gotland wychodzi ze stoczni. Ruszyły próby morskie [WIDEO]
Opublikowane:
24 października, 2018
W ostatni piątek w należącej do szwedzkiego koncernu obronnego Saab stoczni w Kalrskronie rozpoczęły się próby morskie zmodernizowanego okrętu HSwMS Gotland. To jedna z trzech jednostek tego typu, którymi dysponuje szwedzka marynarka wojenna.
Zmodernizowany przez Saab okręt podwodny rozpoczął służbę w szwedzkiej marynarce wojennej w połowie lat 90. To pierwsza z trzech jednostek typu A-19 zbudowanych przez szwedzkie stocznie. Okręt mierzy 62 m długości i 6,2 m szerokości. Jego wyporność na powierzchni wynosi 1 580, a w skład załogi wchodzi 25 oficerów i marynarzy.
Kompleksowa modernizacja „mid-life upgrade” okrętu HSwMS Gotland zakończyła się w czerwcu bieżącego roku. Dzięki wykonaniu szeregu prac i wprowadzeniu wielu nowych rozwiązań technologicznych jednostka będzie mogła z powodzeniem służyć na morzu po 2025 roku.
– Próby morskie to ważna faza projektu modernizacji – mówi Gunnar Wieslander, prezes spółki Saab Kockums. – Po raz pierwszy załoga będzie obsługiwać nowe systemy w prawdziwym środowisku. Po intensywny szkoleniu w lądowym ośrodku szkolenia, marynarze będą mogli teraz zobaczyć prawdziwy potencjał swojego okrętu podwodnego – dodaje.
Na czym polegała modernizacja okrętu, zrealizowana przez Saab? Szwedzki koncern obronny podkreśla, że obejmowała ulepszenie kluczowych systemów okrętowych, m.in. napędu niezależnego od powietrza (AIP) Stirling, czy usprawnieniu systemu walki. W tej ostatniej dziedzinie Saab należy do globalnych liderów, a na system zarządzania walką (CMS) szwedzkiego pochodzenia zdecydowało się już wiele marynarek wojennych różnych państw świata.
Zmodernizowany Gotland wychodzi w morze. Fot.: Saab
Zmodernizowany Gotland otrzymał też nowoczesny masz optoelektroniczny. Inżynierowie Saaba zastąpili nim tradycyjny peryskop, co istotnie zwiększyło możliwości obserwacyjne i świadomość sytuacyjną okrętu. Co ważne, unowocześniony Gotland otrzymał ponad 20 systemów, które zostaną zainstalowane na nowym okręcie podwodnym typu A26, budowanym już dla marynarki wojennej Szwecji.
– Ponowne wprowadzenie do służby okrętu podwodnego Gotland jest ważnym kamieniem milowym w ewolucyjnym rozwoju szwedzkich okrętów podwodnych. Po kompleksowej modernizacji, integracji systemów nowych generacji, takich jak nowy silnik Stirlinga, czujników i funkcjonalności związanych z jego zarządzaniem, Gotland stanie się niemalże zupełnie nowym okrętem podwodnym, gotowym do prowadzenia działań na całym świecie – w czerwcu, podczas uroczystego zakończenia modernizacji okrętu HSmWS Gotland mówił Gunnar Wieslander, szef Saab Kockums.
Na zmodernizowanym Gotlandzie szwedzcy marynarze przetestują więc szereg technologii przeznaczonych do instalacji w okrętach nowego typu. Dwie jednostki typu A26 mają zostać dostarczone przez Saab w latach 2022-2024.
To właśnie A26 koncern obronny Saab oferuje polskiemu ministerstwu obrony w ramach programu pozyskania okrętów podwodnych Orka. Szwedzka oferta obejmuje też szeroki pakiet współpracy przemysłowej. Za wiarygodnością tej oferty przemawia fakt, że Saab już współpracuje z polskimi spółkami przemysłowymi. W ubiegłym roku krajowych firm – Base Group – została włączona w łańcuch dostaw przy budowie okrętu A26 dla Szwedów, a wczoraj dołączyła do niej kolejna polska spółka. Podczas paryskich targów Euronaval Saab i firma Famor z Bydgoszczy podpisały umowę, która włączy bydgoską spółkę w łańcuch dostaw przy produkcji A26.
Saab zresztą chętnie korzysta z kompetencji polskiego przemysłu. W ubiegłym roku koncern zlecił polskiej stoczni Nauta budowę okrętu wywiadowczego. Jednostka ta obecnie powstaje na terenie PGZ Stoczni Wojennej, która współpracuje z Nautą przy tym projekcie. Więcej piszemy o tym w tym artykule: Saab zakotwiczył w Polsce.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.