W branży, o której jeszcze kilka lat temu mówiło się, że znajduje się w głębokim kryzysie, można odnieść sukces. Przykładem na to, jest gdyńska firma Enamor, która w wraz z producentem silników statkowych, firmą Winterthur Gas&Diesel, dostarcza swój autorski system DCM na nowo budowane jednostki.

W połowie 2017 roku, firma Enamor została partnerem biznesowym jednego z największych na świecie producentów silników statkowych – firmy Winterthur Gas&Diesel. W wyniku współpracy działów badawczych obu firm, powstał System Przetwarzania Danych – DCM, który zintegrowany z elektroniką silnika głównego statku, pozwala na zmniejszenie kosztów jego eksploatacji. System DCM został już uruchomiony na ponad 30 statkach i planuje się, że do końca 2019 roku, najnowszy produkt firmy Enamor zostanie zainstalowany na kolejnych 150 jednostkach pływających.

– Wszystkie oferowane przez nas systemy, ukierunkowane są na rozwiązanie problemu zarządzania efektywnością energetyczną statków. Wynika to z rosnących wymagań formalno-prawnych nakładanych przez Międzynarodową Organizację Morską – mówi Maciej Rek, prezes zarządu Enamor .

Zobacz też: Andrzej Kensbok, wiceprezes ARP: Stocznia Gdańsk to rozpoznawalna marka.

Z badań rynkowych przeprowadzonych przez firmę wynika, że armatorzy w obliczu niestabilnej sytuacji na rynku paliw, intensywnie poszukują oszczędności poprzez redukcję zużycia energii na statkach, a coraz silniejsza konkurencja na światowym rynku frachtowym oraz nadpodaż tonażu wymusza na nich obniżanie kosztów eksploatacyjnych.

– Starając się wyjść naprzeciw wymaganiom sektora morskiego, realizujemy szereg projektów badawczych. Jednym z nich jest dofinansowany z funduszy europejskich projekt zakładający stworzenie systemu Seaperformer, który zapewnia wsparcie decyzyjne menedżerom flot
i prowadzi do zmniejszenia kosztów operacyjnych oraz negatywnego wpływu na środowisko naturalne – dodaje prezes Enamoru, zaznaczając, że fundusze unijne stanowią wsparcie dla statutowej działalności przedsiębiorstwa, które wywodzi się ze środowiska akademickiego.

Powstały w 1989 roku Enamor, jest spin-offem Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, którego bliskie sąsiedztwo miało kluczowy wpływ na kierunek rozwoju spółki. Do dziś można zauważyć ścisłą współpracę obu jednostek. W 2018 roku, Enamor został Partnerem Technicznym Rejsu Niepodległości, udostępniając jednostce m.in. autorski system EVT, służący analizie i monitorowaniu wybranego okresu podróży. Dodatkowo, za pomocą aplikacji internetowej voyagetracker.enamor.pl, można śledzić trasę „Daru Młodzieży”.

Zobacz też: Stocznia Gdańsk: legenda polskiego przemysłu wraca do gry.

Innowacyjność firmy została doceniona przez władze województwa pomorskiego, które przyznały przedsiębiorstwu Nagrodę Pomorską Gryfa Gospodarczego 2018 w kategorii Lider Innowacji. Jak zaznaczył marszałek województwa – wyróżnione zostały podmioty, które budują otoczenie biznesu, wspierają przedsiębiorczość młodzieżową oraz podejmują współpracę ze szkołami zawodowymi, a także wpływają na szeroko pojęty rozwój przedsiębiorczości
w regionie.

Podpis: tg, fot.: Uniwersytet Morski w Gdyni.

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

Copyright © by Gremi Media S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część jak i całość utworów nie może być powielana i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem – bez pisemnej zgody Gremi Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media S.A. lub autorów jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Materiał pochodzi z dodatku do dziennika Rzeczpospolita z 22 października 2018 roku, przygotowanego przez redakcję Portalu Stoczniowego pod patronatem Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.