Bazując na trwającej od dwóch lat współpracy z Ballard Power Systems, czołowym światowym dostawcą rozwiązań w zakresie ogniw paliwowych z membraną do wymianą protonów (PEM), ABB i HDF chcą zoptymalizować produkcję ogniw paliwowych pod kątem dużych systemów zasilania dla statków morskich. Systemy zostaną oparte na megawatowym generatorze opracowanym przez ABB oraz Ballard i będą produkowane w nowym zakładzie HDF we francuskim Bordeaux.
Ogniwa paliwowe przekształcają energię chemiczną z wodoru w energię elektryczną w wyniku reakcji elektrochemicznej. Dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł do wytwarzania wodoru cały łańcuch energetyczny może być „czysty”.
„Cieszymy się na współpracę z ABB przy montażu i produkcji systemów ogniw paliwowych na rynek morski, opartych na technologii Ballard” – powiedział Damien Havard, dyrektor generalny HDF.
Ponieważ żegluga odpowiada za około 2,5 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych na świecie, przemysł morski chce przejść na bardziej zrównoważone źródła energii. Międzynarodowa Organizacja Morska (agencja ONZ odpowiedzialna za regulację żeglugi), wyznaczyła globalny cel ograniczenia rocznych emisji o co najmniej 50 proc. do 2050 r. w porównaniu do poziomów z 2008 r.
„ Wobec stale rosnącego zapotrzebowania na rozwiązania umożliwiające zrównoważoną i odpowiedzialną żeglugę, ogniwa paliwowe odegrają ważną rolę w ograniczaniu emisji CO2”- powiedział Juha Koskela, dyrektor zarządzający biznesu ABB Marine & Ports. „Podpisanie protokołu ustaleń z HDF przybliża nas o krok do zastosowania tej technologii w statkach oceanicznych”- dodał.
Ogniwa paliwowe są postrzegane jako jedno z najbardziej obiecujących rozwiązań w zakresie ograniczania szkodliwych zanieczyszczeń. Już teraz ta technologia może zasilać statki pływające na krótkich dystansach, a także stanowić pomocnicze źródło energii na większych jednostkach.
W 2019 roku aż 57 proc. przychodów Grupy ABB stanowiło portfolio wydajnych z punktu widzenia ochrony środowiska rozwiązań, które pozwalają inteligentnym miastom, branżom produkcyjnym i systemom transportowym łagodzić zmiany klimatu i chronić zasoby nieodnawialne. Wszystko wskazuje na to, że do końca 2020 r. udział takich rozwiązań w przychodach firmy osiągnie poziom 60 proc.
Źródło: ABB