Kolejny transport humanitarny drogą morską dla Strefy Gazy

W sobotę, z portu w Larnace na Cyprze, wypłynął drugi konwój z pomocą humanitarną dla Strefy Gazy. Na pokładzie trzech jednostek – dwóch statków i jednej barki – znalazło się niemal 400 ton niezbędnych artykułów spożywczych.

Ta inicjatywa, wspierana przez Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz organizacje pozarządowe, dąży do złagodzenia kryzysu humanitarnego. Pierwsza dostawa (200 ton), również przewieziona drogą morską, dotarła do Gazy w połowie marca, co podkreśla ciągłą potrzebę wsparcia dla tego regionu. Jest to kontynuacja międzynarodowych wysiłków mających na celu wsparcie cywilnej ludności Gazy, zmagającej się z konsekwencjami trwającego konfliktu.

Dla potrzebujących zostaną dostarczone produkty takie jak ryż, makaron, mąka, warzywa oraz konserwy, które umożliwią przygotowanie ponad miliona posiłków. Za organizację konwoju odpowiedzialne są World Central Kitchen i Open Arms, wspierane finansowo przez władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Przed wypłynięciem w stronę Gazy, transport został zatwierdzony przez izraelskich inspektorów, co podkreśla międzynarodową koordynację działań.

Znaczący jest fakt, iż Cypr, będący inicjatorem apeli o ustanowienie morskiego korytarza humanitarnego, znajduje się zaledwie 370 km od Strefy Gazy. Jest to wyraz solidarności i gotowości do działania na rzecz tych, którzy znaleźli się w potrzebie.

Czytaj więcej o otwarciu korytarza humanitarnego między Cyprem a Strefą Gazy

Konflikt izraelsko-palestyński spowodował głęboki kryzys humanitarny w Gazie, co zostało podkreślone w ostatnich raportach ONZ, alarmujących o zbliżającym się zagrożeniu głodem. Inicjatywa pomocy humanitarnej drogą morską jest jedną z form międzynarodowej odpowiedzi na tę sytuację.

Dodatkowo, w ramach wsparcia, Stany Zjednoczone ogłosiły budowę tymczasowego pływającego pomostu, który ma ułatwić rozładunek dostaw. Cypr, w osobie prezydenta Nikosa Christodulidisa, zadeklarował współpracę i wsparcie w realizacji tego projektu.

Pomoc humanitarna przekazywana drogą morską obejmuje więcej niż tylko artykuły spożywcze. Statki przewożą również wyposażenie logistyczne, w tym wózki widłowe oraz dźwig, które są kluczowe dla efektywnego rozładunku i dystrybucji pomocy. Dzięki temu, procesy pomocowe na miejscu zostaną znacznie przyspieszone i usprawnione.

Działania te są dowodem na to, że solidarność międzynarodowa i współpraca mogą przynieść realną pomoc w miejscach najbardziej dotkniętych kryzysem. Strefa Gazy, pozbawiona adekwatnej infrastruktury portowej, dzięki międzynarodowym wysiłkom, ma szansę na złagodzenie skutków trwającego konfliktu.

Autor: Mariusz Dasiewicz/PAP

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.

    Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.

    Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego

    30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.

    Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.

    Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami

    W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.

    Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.

    Infrastruktura napędza dalszy wzrost

    Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.

    Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.

    Nowe statki i nowi operatorzy

    W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.

    Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.

    Port Miami w cieniu Port Canaveral

    W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.

    Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.

    Karaiby głównym kierunkiem

    Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.

    Źródło: The Maritime Executive