Transport medyczny w ramach „Akcji Serce”

18 maja załoga samolotu M28B Bryza 1TD z powodzeniem przeprowadziła transport medyczny, wspierając szpitale w Gdańsku i Warszawie. To zadanie, wykonane w ramach „Akcji Serce”, zostało zainicjowane 17 maja przez Dyżurną Służbę Operacyjną Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW).
Załoga M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego poderwała się w powietrze 18 maja o godzinie 8:42 z lotniska macierzystego w Gdyni Babie-Doły. Misja miała na celu transport dwóch zespołów transplantologów oraz narządów do transplantacji. Trasa lotu obejmowała przelot z Gdyni do Szczecina i z powrotem, a następnie z Gdyni do Warszawy i ponownie do Gdyni. Misja była realizowana na rzecz Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku oraz Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Warszawie.
Czytaj więcej o akcji poszukiwawczo-ratowniczej załogi Anakondy
Precyzyjne lądowanie na lotnisku w Gdyni o godzinie 16:21 zakończyło to wymagające przedsięwzięcie. Cała operacja była możliwa dzięki doskonałej koordynacji i wzorcowej współpracy BLMW z placówkami medycznymi. Wspólne wysiłki przyczyniły się do ratowania ludzkiego zdrowia i życia.

To już ósma „Akcja Serce” w tym roku i 87. w historii Gdyńskiej BLMW. Od 2007 roku brygada regularnie uczestniczy w realizacji lotów medycznych, stając się nieodłącznym elementem systemu ratownictwa medycznego w Polsce.
Źródło: BLMW/MD

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













