Transport żołnierzy na okrętach 8.FOW

Okręty transportowo – minowe 8. FOW w ramach udziału w międzynarodowym ćwiczeniu Sił Odpowiedzi NATO pk. BRILLIANT JUMP-22 zapewniły transport techniki wojskowej 12. Dywizji Zmechanizowanej do Norwegii.

Ćwiczenie pk. BRILLIANT JUMP-22 to międzynarodowe ćwiczenie sprawdzające zdolność i gotowość pododdziałów Sił Odpowiedzi NATO (ang. NATO Response Force, NRF) do szybkiego przemieszczenia w dowolne miejsce na świecie, gdzie prowadzone są ćwiczenia lub operacje wojskowe. W ramach ćwiczenia siłom 8. Flotylli Obrony Wybrzeża przypadło zadanie transportu drogą morską żołnierzy i sprzętu największego związku taktycznego z naszego regionu – szczecińskiej 12. Dywizji Zmechanizowanej.

W pierwszym etapie pododdziały przemieściły się ze Szczecina do Portu Wojennego w Świnoujściu. Na pokłady okrętów transportowo – minowych załadowane zostały między innymi kołowe transportery opancerzone Rosomak,  moździerze Rak oraz pojazdy logistyczne wydzielone z 12. Brygady Zmechanizowanej. Okręty po odcumowaniu od nabrzeża obrały kurs na Skandynawię. Transport żołnierzy i sprzętu Wojsk Lądowych na okrętach Marynarki Wojennej RP to doskonały przykład interoperacyjności Sił Zbrojnych RP oraz okazja do pogłębiania wieloletniej współpracy związków taktycznych województwa zachodniopomorskiego. 

Tegoroczna edycja ćwiczenia BRILLIANT JUMP-22 prowadzi bezpośrednio do organizowanego w Norwegii ćwiczenia COLD RESPONSE-22, gdzie w warunkach zimowych żołnierze „Błękitnej” Brygady będą ćwiczyć według scenariusza, który zakłada skierowanie do działań tzw. szpicy NATO. 

Załogi okrętów przed wyjściem na morze pożegnał dowódca 8.FOW komandor Włodzimierz Kułagin, życząc pomyślnych wiatrów oraz sukcesów w realizacji postawionych zadań.  

Okręty transportowo – minowe projektu 767 (typu „Lublin”) zostały zbudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku. Są to jednostki przeznaczone do transportu drogą morską wojsk i techniki wojskowej, załadunku i wyładunku (zarówno w porcie jak i bezpośrednio z plaży) sprzętu i żołnierzy wraz z osobistym wyposażeniem. Łącznie pięć okrętów 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo – Minowych może jednorazowo przerzucić komponent Wojsk Lądowych w sile batalionu złożony np. z blisko 500 żołnierzy i ponad 40 Rosomaków. Mogą również transportować i stawiać miny morskie w obronnych zagrodach minowych oraz wykonywać przejścia w zagrodach minowych przy pomocy wystrzeliwanych ładunków wydłużonych.

Źródło: 8. FOW

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering