Trzy hektary placu gotowe do użytkowania w Porcie Gdynia rok przed czasem [WIDEO]
Opublikowane:
20 sierpnia, 2021
Praca 24 godziny na dobę, węzeł betoniarski na budowie i łączenie różnych technologii – to m.in. dzięki temu trzy hektary placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni już są gotowe do użytku. Jak tak dalej pójdzie nawierzchnia placów o łącznej powierzchni 18 ha zostanie ukończona jeszcze w tym roku.
– Zakres naszych prac obejmuje wykonanie dwóch placów o nawierzchni betonowej o łącznej powierzchni 180 tys. m2. Obecnie stan zaawansowania robót wygląda tak, że podbudowy zostały wykonane w 100 procentach, a nawierzchnie w 50 procentach – mówi Przemysław Młynarczyk, kierownik budowy z firmy NDI, która jest generalnym wykonawcą tej inwestycji. – Pozostały nam do wykonania część prac nawierzchniowych i brukarskich oraz roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie i ogrodzenie.
Satysfakcji z tak szybkiego postępu prac nie kryje inwestor, który lada moment będzie mógł wykorzystywać nową przestrzeń, a to z kolei pozwoli na dalszy rozwój Portu Gdynia.
– Jesteśmy zadowoleni, że w okresie mniej więcej połowy czasu na realizację tego projektu, generalny wykonawca oddaje nam do użytkowanie pierwszą, trzy hektarową część, tym samym znacznie wybiegając poza harmonogram. Dzięki temu już wkrótce będziemy mogli zaoferować te place naszym klientom – mówi Jacek Sadaj Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA – Gdynia jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej, dlatego kładziemy bardzo duży nacisk na rozwój połączeń intermodalnych i one również w tej części portu będą realizowane.
Budowane przy ul. Logistycznej place są konstrukcji betonowej. Mają grubość 45 centymetrów.
– Posiadają nośność 20 ton na metr kwadratowy, dzięki czemu umożliwiaj składowanie kontenerów do wysokości sześciu warstw czy ładunków wielkogabarytowych – mówi Małgorzata Kalaczyńska Dyrektor ds. Technicznych Morskiego Portu Gdynia SA
Nawierzchnia placu jest układna w jednej warstwie, z betonu zbrojonego włóknami. Dodatkowo płyty betonowe są dyblowane we wszystkich kierunkach. Choć inwestycja idzie wyjątkowo sprawnie, nie należy wcale do najłatwiejszych.
– Największym wyzwaniem, oprócz zapewnienia ciągłości dostaw materiału do produkcji 80 tyś m3 betonu w tak krótkim czasie, jest pogoda. Układnie nawierzchni betonowej wymaga bowiem zachowania wysokiego reżimu technologicznego – podkreśla Sylwia Rogall, dyrektor projektu NDI.
I dodaje, że postęp robót jest tak szybki, dzięki pracy 24 godziny na dobę, ustawieniu węzła betoniarskiego na placu budowy i połączeniu różnych technologii układania nawierzchni.
Jeśli uda się utrzymać obecne tempo prac, wszystkie roboty nawierzchniowe na 18 hektarach placów składowych zostaną zakończone jeszcze w tym roku.
W ramach budowy placu nr 1 wykonano także odwodnienie liniowe oraz przebudowa i budowa uzbrojenia podziemnego i nadziemnego, tj. wykonanie sieci kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym, sanitarnej, wodociągowej, a także roboty elektroenergetyczne i telekomunikacyjne.
Do wykonania pozostało ustawienie ogrodzenia, budowa pomostów dla kontenerów chłodniczych oraz przepompownia wody pożarowej.
Podobny zakres prac dotyczy placu nr 2. Dodatkowo będzie tam trzeba wybudować drogi dojazdowe od ul. Logistycznej.
Wartość robót objętych umową to około 70,7 milionów złotych netto.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.