Według branżowego serwisu internetowego janes.com, przedstawiciele ministerstwa obrony Indonezji prowadzą negocjacje z kontrolowaną przez państwo stocznią marynarki wojennej PT PAL oraz południowokoreańską grupą Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME). Rozmowy dotyczą pozyskania okrętów podwodnych typu Chang Bogo budowanych w Korei na niemieckiej licencji (typ 209/1400) przez stocznię DSME.
[powiazane1]
Według źródeł serwisu janes.com, negocjacje dotyczą przede wszystkim podziału pracy pomiędzy przemysłami indonezyjskim i koreańskim w toku produkcji okrętów oraz finansowania zakupu jednostek. Szacuje się, że kontrakt obejmujący budowę trzech okrętów, pakiet wsparcia oraz szkolenie załóg może mieć wartość ok. 1,2 mld dolarów.
Jeżeli kontrakt dojdzie do skutku, będzie to druga umowa indonezyjsko-koreańska dotycząca okrętów podwodnych typu Chang Bogo. Wcześniej, w grudniu 2011 za kwotę 1,1 mld dolarów ministerstwo obrony Indonezji zdecydowało się na zakup trzech okrętów tego typu. Zgodnie z zapisami kontraktu, w budowie pierwszej serii okrętów uczestniczy zarówno koreański koncern DSME, jak również indonezyjska stocznia PT PAL w Surabaya. Dwie jednostki zostały już odebrane przez indonezyjską marynarkę, a trzeci właśnie jest przygotowywany do wodowania na terenie indonezyjskiej stoczni. Pierwszy z trzech okrętów objętych tym zamówieniem do służby w marynarce wojennej Indonezji wszedł w sierpniu 2017 roku i otrzymał nazwę KRI Nagapasa. Drugi – o nazwie KRI Ardadedali – włączono do indonezyjskiej marynarki w maju ubiegłego roku.
[powiazane2]
Oprócz gotowych już dwóch jednostek Chang Bogo marynarka wojenna Indonezji dysponuje jeszcze dwiema jednostkami typu 209 zbudowanymi przez niemiecki przemysł stoczniowy, określanymi jako typ Cakra. Jednostki te znajdują się w służbie od 1981 roku, a w latach 2004-2006 zostały gruntownie zmodernizowane przez południowokoreański koncern DSME.
Okręty podwodne typu 209 oferowane są także nadal przez niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems i stanowią największy hit eksportowy w historii budowy tego rodzaju jednostek na świecie. Pierwsza wersja tego okrętu została zbudowana w 1970 roku, a do dziś zamówiono ponad 60 sztuk „dwieściedziewiątek”, które w różnych wersjach służą w marynarkach wojennych Argentyny, Brazylii, Wenezueli, Egiptu, Turcji, Grecji, Chile, Peru, RPA, Kolumbii, Ekwadoru, Indii oraz Republiki Korei.
Podpis: łp