23 marca, władze Indii podpisały kontrakt z tureckim konsorcjum TAIS na budowę pięciu zaopatrzeniowców floty o wartości 2,1-2,3 mld USD. Wybór TAIS, mimo wcześniejszych obaw związanych z bliskimi kontaktami z Pakistanem, ostatecznie przesądziła konkurencyjna oferta, obejmująca najniższą cenę oraz szerokie wykorzystanie indyjskich materiałów i siły roboczej.
Turcy zostali wybrani w przetargu którego wyniki ogłoszono w czerwcu ubiegłego roku (o czym informowaliśmy ostatnio na naszym portalu. Długi okres oczekiwania na podpisanie wynegocjowanej ówcześnie umowy wynikał z wątpliwości zamawiającego wynikających z bliskich kontaktów zwycięskiego zespołu z przemysłem, siłami zbrojnymi i władzami Pakistanu.
Kontakty te są wynikiem zawartej pomiędzy Turcją a Pakistanem, umowy na dostawę 4 korwet typu Ada/MILGEM, kontraktu na modernizację pakistańskich okrętów podwodnych typu Agosta 90B oraz wcześniejszych dostaw dwóch kutrów wielozadaniowych typu MRTP-33 i zaopatrzeniowca floty PNS Moawin.
Te bliskie kontakty oraz częściowa zmiana polityki zagranicznej Turcji, występująca w ostatnich latach sprawiły, że dopiero miesiąc temu, indyjski wykonawca umowy oraz beneficjent „know-how” stocznia HSL, otrzymała zgodę na podpisanie porozumienia końcowego z Turkami. Tym samym względy ekonomiczne przeważyły nad wątpliwościami politycznymi, gdyż oferta turecka oprócz najniższej ceny zawierała również największy zakres wykorzystania indyjskich materiałów, podzespołów i siły roboczej.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.