Konsorcjum TAIS, składające się z pięciu największych stoczni tureckich (Anadolu Shipyard, Istanbul Shipyard, Sedef Shipyard, Sefine Shipyard i Selah Shipyard), zostało zwycięzcą w przetargu na budowę pięciu dużych zbiornikowców zaopatrzeniowych dla indyjskiej floty wojennej. Zgodnie z indyjska polityką, Turcy będą musieli wejść w ścisłą kooperację z lokalną stocznią Hindustan Shipyard Limited z Visakhapatnam, wskazaną przez zamawiającego i zbudować nowe okręty w Indiach. TAIS będzie również miała za zadanie modernizację indyjskiego partnera, opracowanie projektu zaopatrzeniowca, opracowanie projektów wykonawczych, planowanie i zarządzanie produkcją, opracowanie specyfikacji materiałów konstrukcyjnych i ich zamówienie. Rolę stoczni wiodącej w tureckim konsorcjum pełnić będzie Anadolu Shipyard (ADIK). Proces budowy pięciu dużych 45 000 tonowych jednostek ma trwać 8 lat, a pierwszy okręt wejdzie do linii za 4 lata. Budżet programu, zwanego Fleet Support Ship (FSS) ma wynieść 2,3 mld USD, z czego duża część trafi do miejscowych podwykonawców. Warto dodać że Turcy pokonali w tej rywalizacji koreańskiego Hyundai’a, który był pierwotnie wskazany jako partner HDL. Wysoce prawdopodobną przyczyną zmiany decyzji, były zapewne plany budowy pierwszego FSS w Korei i zbyt duże, zdaniem Indusów, użycie koreańskich podzespołów.
Podpis: tw