Ukraina kupi od Danii używane okręty

14 wrze­śnia rząd Danii poin­for­mo­wał o wyda­niu zgody na sprze­daż Ukrainie trzech (uży­wa­nych) okrę­tów typu StanFlex 300 pocho­dzą­cych z nad­wy­żek sprzę­to­wych Marynarki Wojennej tego kraju.

Według dostęp­nych infor­ma­cji trans­ak­cja ma mieć war­tość 102 mln euro i ma objąć trzy jed­nostki. Obecnie brak szcze­gó­łów doty­czą­cych ich kon­fi­gu­ra­cji oraz szcze­gó­łów oferty – wia­domo, że Duńczycy ofe­rują na sprze­daż trzy okręty, które słu­żyły w latach 1991÷92−2010. W poprzed­nich latach StanFlexy sprze­dano do Litwy oraz Portugalii, służą tam do zadań patro­lo­wych i są pozba­wione czę­ści pier­wot­nego wypo­sa­że­nia. Jeden okręt służy nadal w Danii jako baza dla nur­ków.

Ewentualny zakup okrę­tów przez Ukrainę byłby kolej­nym eta­pem prze­zbra­ja­nia sił zbroj­nych w zachod­nie typy uzbro­je­nia. W ostat­nich mie­sią­cach objęły one m.in. prze­ciw­pan­cerne poci­ski Javelin, śmi­głowce kon­cernu Airbus.

Okręty typu StanFlex 300 wypie­rają do 450 ton i mają kadłuby o wymia­rach 54×9 metrów. Dzięki modu­ło­wej kon­struk­cji, w duń­skiej flo­cie, mogły być szybko rekon­fi­gu­ro­wane – m.in. przy­go­to­wano dla nich zestawy pozwa­la­jące na zwal­cza­nie celów nawod­nych, powietrz­nych, pod­wod­nych, min mor­skich czy badaw­czych.

Źródło: zbiam.pl

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski