Ukraina oskarża Rosjan o porywanie załóg statków w Mariupolu

Z Ukrainy napływają kolejne doniesienia, jakoby Siły Rosyjskie prawdopodobnie porywają załogi statków pływających pod obcą banderą, które zostały uwięzione w portach, w tym w Mariupolu.
Rosyjskie media donoszą, że załogi zostały ewakuowane dla ich bezpieczeństwa, ponieważ w okolicach portu w Mariupolu trwają walki, podczas gdy władze ukraińskie oskarżają Siły Rosyjskie o deportacje załóg w nieznane miejsca.
Komisarz Rady Najwyższej Ukrainy ds. Praw Człowieka Ludmiła Denisowa zamieściła te oskarżenia na swoich kontach internetowych, a informacja ta została szeroko rozpowszechniona przez ukraińskie media i organizacje praw człowieka. Nie ma jednak niezależnego potwierdzenia i nie wiadomo, czy marynarze dobrowolnie opuścili swoje statki, czy też zostali usunięci siłą.
Statek, na który powołują się Ukraińcy, to masowiec, który przypłynął do Mariupola 21 lutego, na kilka dni przed rozpoczęciem inwazji. Smarta, zarejestrowana w Liberii, z załogą złożoną z obywateli Ukrainy, przypłynął z Egiptu i miał dokonać załadunku w Mariupolu, a następnie popłynąć do Turcji. Jednostka o nośności 15 968 ton, zbudowany w 2007 r. i zarządzany przez Intresco, miał podobno na pokładzie załogę składającą się z 18 Ukraińców i jednego Egipcjanina. W komunikacie napisano, że na statku przebywała również żona kapitana.
Na terenie morskiego portu handlowego w Mariupolu rosyjskie wojsko zajęło i zabrało w nieznanym kierunku członków załogi statku „Smarta”. Według wstępnych danych członkowie załogi zostali wywiezieni w kierunku okupowanego obwodu donieckiego i że od czasu usunięcia ich ze statku nie ma z nimi żadnego kontaktu.
Komisarz Rady Najwyższej Ukrainy ds. Praw Człowieka Ludmiła Denisowa
Ewentualne potwierdzenie faktu wywiezienia załogi pochodzi z oświadczeń separatystów sprzymierzonych z Rosją.
Personel wojskowy Sił Zbrojnych Rosji i DRL pozwoli zejść na ląd, 47 członków załogi z Rosji, Azerbejdżanu, Egiptu i Ukrainy, którzy ukryli się na pokładzie statków.
Rosyjskie media państwowe
Ukraińskie media podawały również, że Smarta znalazła się pod ostrzałem rosyjskich wojsk przed wejściem na pokład. Choć nie zostało to potwierdzone, rosyjska państwowa agencja informacyjna TASS w weekend cytowała rzecznika rosyjskiego Ministerstwa Obrony Igora Konaszenkowa, który powiedział, że okręt patrolowy Floty Czarnomorskiej Marynarki Wojennej otworzył ogień do masowca Apacz na Morzu Azowskim i uszkodził go.
Zarówno Rosjanie, jak i Ukraińcy poinformowali, że statek Azburg, pływający pod banderą Dominikany, został uszkodzony i prawdopodobnie zatopiony przy molo w Mariupolu, choć każda ze stron obwinia się nawzajem o ten incydent.
Związki zawodowe i międzynarodowe agencje pomocy humanitarnej ratują marynarzy i ich rodziny uwięzione we wschodnich regionach, podczas gdy wcześniejsze działania międzynarodowe ewakuowały członków załóg ze statków zakotwiczonych na Morzu Czarnym.
Autor: SP

PGE i Ørsted z wykonawcą rozruchu lądowej stacji transformatorowej Baltica 2

PGE oraz Ørsted, partnerzy realizujący projekt morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, wybrali wykonawcę odpowiedzialnego za uruchomienie lądowej stacji transformatorowej zlokalizowanej w gminie Choczewo na Pomorzu. Prace rozruchowe zrealizuje polska firma Enprom.
W artykule
Rozruch lądowej infrastruktury przyłączeniowej Baltica 2
Wybór wykonawcy prac rozruchowych potwierdza zaawansowanie jednego z kluczowych elementów infrastruktury przyłączeniowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Jak podkreśla Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, prawidłowo przeprowadzony rozruch elektryczny oraz stabilna eksploatacja lądowej stacji transformatorowej stanowią warunek niezakłóconej pracy morskich turbin wiatrowych i ciągłej produkcji energii elektrycznej.
Istotnym elementem decyzji jest także udział polskiej firmy w realizacji zadania. Wpisuje się to w konsekwentnie realizowaną strategię zwiększania udziału krajowego komponentu w projekcie Baltica 2, który pozostaje jednym z największych przedsięwzięć offshore wind w regionie Morza Bałtyckiego.
Znaczenie lądowej stacji transformatorowej w projekcie offshore wind
Jak zaznacza Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted, lądowa stacja elektroenergetyczna pełni kluczową rolę w monitorowaniu i sterowaniu całą infrastrukturą elektryczną farmy. To z tego obiektu prowadzona będzie kontrola pracy morskich stacji elektroenergetycznych oraz turbin wiatrowych zlokalizowanych około 40 km od brzegu.
Lądowa stacja transformatorowa stanowi centralny element systemu wyprowadzenia mocy z farmy wiatrowej i integracji wytwarzanej energii z krajowym systemem elektroenergetycznym.
Zakres prac i harmonogram realizacji
Zawarta z Enprom umowa obejmuje przeprowadzenie pełnego zakresu prac rozruchowych wyprowadzenia mocy. Obejmują one testy zgodności wymagane przez operatora systemu przesyłowego – Polskie Sieci Elektroenergetyczne – weryfikację założeń projektowych, ruch próbny oraz przekazanie stacji do użytkowania.
Okres realizacji zamówienia przewidziano na 21 miesięcy. W tym czasie wykonawca sprawdzi wszystkie zasadnicze urządzenia związane z przesyłem i rozdziałem energii elektrycznej, a także systemy odpowiedzialne za bezpieczną i stabilną pracę całego obiektu.
Jak wskazuje Piotr Tomczyk z zarządu Enprom, udział w projekcie Baltica 2 oznacza obecność spółki jako wykonawcy we wszystkich czterech morskich farmach wiatrowych realizowanych obecnie na polskim Bałtyku.
Parametry techniczne stacji i przyłączenie do KSE
Lądowa stacja najwyższych napięć dla farmy Baltica 2 powstaje na terenie blisko 13 hektarów w miejscowości Osieki Lęborskie, w gminie Choczewo. To do niej trafiać będzie energia elektryczna wytwarzana przez morską farmę wiatrową.
Po dotarciu do brzegu prąd o napięciu 275 kV zostanie przesłany około 6-kilometrową trasą kablową do stacji transformatorowej, gdzie nastąpi jego transformacja do poziomu 400 kV. Następnie energia zostanie wprowadzona do krajowej sieci elektroenergetycznej poprzez pobliską stację PSE Choczewo.
Na północ od stacji, w rejonie linii brzegowej, realizowane są prace przy przewiercie HDD, umożliwiającym połączenie części lądowej i morskiej infrastruktury kablowej przy ograniczeniu oddziaływania na środowisko.
Rozruch lądowej stacji transformatorowej nie będzie miał wpływu na funkcjonowanie lokalnych sieci dystrybucyjnych niskiego i średniego napięcia.
Baltica 2 – największa morska farma wiatrowa w Polsce
Projekt Baltica 2 o mocy do 1,5 GW jest wspólną inwestycją PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku stanie się największą morską farmą wiatrową w Polsce. Zdolność wytwórcza instalacji pozwoli na zasilenie zieloną energią około 2,5 mln gospodarstw domowych, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz udział odnawialnych źródeł energii w krajowym miksie energetycznym.
Źródło: PGE Baltica










