[powiazane1] Przypomnijmy: stocznia Ulstein Verft wygrała przetarg rozpisany przez norweską spółkę Color Line i w lutym ubiegłego roku podpisano stosowny kontrakt. W umownym harmonogramie przyjęto, że firma z Ulsteinvik przekaże statek klientowi w maju 2019 roku.
Color Hybrid będzie największym promem ro-pax z napędem hybrydowym (dieslowo-elektrycznym) na świecie. Innowacyjna jednostka o długości 160 metrów i szerokości 27,1 metra będzie zabierała na pokład dwa tysiące osób oraz 500 samochodów. Z kolei załoga promu będzie składała się ze 100 osób. Jak już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, projektanci statku mocny akcent położyli na jego „ekologiczność”, dlatego też wyposażenie Color Hybrid w nowoczesne technologie sprzyjające środowisku nie powinno dziwić.
Norweska stocznia zleciła wykonanie części prac polskiej stoczni Crist z Gdyni. Spółka ta odpowiadała za budowę kadłuba oraz montaż torów kablowych, przejść elektrycznych i dużych urządzeń pokładowych. 31 października kadłub opuścił stocznię Crist i został odholowany do norweskiej miejscowości Ulsteinvik. 8 listopada kadłub wprowadzono do hali stoczniowej, w której Norwegowie ukończą jego budowę.
[powiazane2] 15 listopada stoczniowcy Ulstein Verft oficjalnie przystąpili do prac. Stocznia podkreśla w oficjalnym komunikacie, że realizacja tej budowy stanowi przykład udanej współpracy firm w ramach norweskiego klastra morskiego. Ponad 70 proc. podwykonawców, biorących udział w projekcie, stanowią przedsiębiorstwa lokalne. W sumie w projekcie budowy hybrydowego promu Color Hybrid bierze udział ok. 100 przedsiębiorstw.
Prezes Ulstein Group Gunvor Ulstein mówi, że zlecenie otrzymane od firmy Color Line wywarło bardzo duży wpływ na partnerów stoczni Ulstein Verft, zarówno krajowych, jak i zagranicznych.
[powiazane3]
– W samym tylko Ulstein Verft w projekt zaangażowanych będzie w sumie 400-500 osób. A każde miejsce pracy w przemyśle stoczniowym generuje ponad pięć innych miejsc prac w sektorze prywatnym i publicznym. Stwarza to silną bazę dla regionu i zapewnia znaczące wpływy dla norweskiego państwa oraz gmin – podkreśla szef stoczniowej grupy z Ulsteinvik.
W celu realizacji zamówienia na nowy prom dla Color Line, stocznia Ulstein Verft zatrudniła ponad 100 nowych pracowników.
Jak już pisaliśmy, kiedy hybrydowy prom Color Hybrid wejdzie do eksploatacji, będzie obsługiwał połączenie morskie pomiędzy norweskim miastem Sandefjord i szwedzką miejscowością Strömstad. Nowy statek zastąpi leciwą i mniejszą jednostkę. Prom Bohus, który obecnie pływa na tej trasie, przewozi 240 samochodów i 1 165 pasażerów.
Podpis: łp
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.