Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W dniu 11 maja 2022 r., Zamawiający Komenda Portu Wojennego Gdynia udostępnił na swojej platformie zakupowej informację o unieważnieniu postępowania na naprawę zestawu nawigacji podwodnej HiPAP 501B/K na ORP „KORMORAN”. Z dokumentu wynika, że żaden z Wykonawców nie złożył oferty w przedmiotowym postępowaniu.
Przypominamy, że postępowanie zostało ogłoszone 5 maja 2022 r. o czym pisaliśmy 9 maja w artykule Zestaw nawigacji podwodnej na ORP „KORMORAN” do naprawy https://portalstoczniowy.pl/hipap-501b-k-na-orp-kormoran-do-naprawy-%ef%bf%bc/
Zgodnie z wykazem prac naprawczych zamieszczonym na platformie zakupowej Zamawiającego zwycięzca przetargu w terminie do 18 lipca 2022 r. zobligowany miał być do wykonania dwóch zasilaczy:
– PCB Power Supply PSU -48 VDC,
– PCB Power Supply PSU-MAIN.
Zwycięzca zobligowany miał być również do uruchomienia systemu, przeprowadzenia jego konfiguracji i sprawdzenia w porcie poprawności działania systemu przy wykorzystaniu transponderów.
Usterka na okręcie nie wyłącza z możliwości wykonywania bieżących zadań. ORP Kormoran od 9 maja bierze udział w fazie morskiej operacji rozminowania pk. OPEN SPIRIT 2022 u wybrzeży Litwy.
Open Spirit to coroczna operacja organizowana na przemian przez siły morskie Litwy, Łotwy i Estonii. Jej głównym celem jest oczyszczanie morskich szlaków komunikacyjnych u wybrzeży państw bałtyckich z pozostałości po działaniach minowych z okresu I i II wojny światowej.
Autor: Morświn


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz