Unieważnienie przetargu na terminal agro w Porcie Gdańsk. Jest odpowiedź ZMPG

W ubiegłym tygodniu zrobiło się głośno w mediach na temat unieważnienia przetargu przez nowy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. na dzierżawę terenu pod terminal agro. Przyczyny tej decyzji zostały ujawnione w dniu dzisiejszym.
W artykule
W komunikacie opublikowanym na stronie Portu Gdańsk, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG) poinformował o odwołaniu przetargu nr 1/SRH/2024 na dzierżawę działki z dostępem do Pirsu Rudowego. Decyzja została podjęta zgodnie z zapisami dokumentacji przetargowej o czym pisaliśmy na naszym portalu.
Przetarg został ogłoszony w styczniu i dotyczył nieruchomości położonej w pobliżu Baltic Hub, terminala naftowego PERN oraz terminala węglowego. Obszar ten obejmuje południową część Pirsu Rudowego oraz zabudowane grunty z magazynem, baterią silosów i obiektami o wartościach kulturowych. Umowa najmu miała obowiązywać przez 30 lat.
Dalsze działania i plany ZMPG
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. wydał oficjalne oświadczenie 15 maja 2024 r., w którym poinformował o unieważnieniu przetargu na dzierżawę zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m². Decyzja ta została podjęta bez podania szczegółowych przyczyn, jednak ZMPG zaznaczył, że przetarg cieszył się dużym zainteresowaniem, co potwierdza prawie 300 pytań skierowanych przez potencjalnych oferentów. Odpowiedzi na te pytania są dostępne na stronie internetowej ZMPG.
Powody odwołania przetargu
W swoim oświadczeniu, ZMPG podkreślił, że wiele zgłoszonych pytań i postulatów wskazywało na istotną potrzebę zmiany warunków przetargu. Wobec tego, nowy Zarząd ZMPG uznał, że najlepszym rozwiązaniem będzie odwołanie przetargu przed terminem składania ofert. Decyzja ta pozwoli na przeprowadzenie nowego przetargu w oparciu o zmienione warunki, które będą lepiej dostosowane do potrzeb i oczekiwań oferentów.
ZMPG zapowiedziało, że już od dnia 15 maja 2024 r. intensywnie pracuje nad określeniem nowych warunków kolejnego przetargu na dzierżawę tej nieruchomości, który planuje ogłosić jeszcze w tym roku.
Całość pisma ZMPG:
W dniu 15 maja 2024 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej ZMPG), zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji odwołał bez podania przyczyn Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku. ZMPG potwierdza, że Przetarg był przedmiotem zainteresowania kilku podmiotów, które skierowały do ZMPG prawie 300 pytań dotyczących tego Przetargu. ZMPG udzieliło na nie odpowiedzi, które dostępne są na stronie internetowej ZMPG. W ich ramach podmioty zgłaszały postulaty wskazujące na istotną potrzebę zmiany warunków Przetargu.
W takiej sytuacji faktycznej i prawnej, nowy Zarząd ZMPG stanął na stanowisku, że odwołanie Przetargu jest optymalnym rozwiązaniem i powinno odbyć się przed terminem składania ofert.
Podjęta przez ZMPG decyzja o odwołaniu Przetargu daje możliwość ogłoszenia i przeprowadzenia przetargu w oparciu o nowe warunki. ZMPG planuje ogłoszenie nowego przetargu jeszcze w tym roku. Dlatego już od dnia 15 maja 2024 r. ZMPG intensywnie pracuje nad określeniem nowych warunków kolejnego przetargu na najem tej nieruchomości.
Komunikat może być publikowany tylko w całości jako cytat Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Źródło: Port Gdańsk/MD

Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.
W artykule
Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

Fot. JFD Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.
Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej
Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.
Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.
Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.
Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy
Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.
Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.
Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.
Zródło: PGZ Stocznia Wojenna











