Uroczystość położenia stępki USS Pierre – Nowy LCS 38 dla US Navy

16 czerwca, w stoczni Austal USA, położonej na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej, odbyła się ceremonia położenia stępki dla przyszłego USS Pierre (LCS 38). Okręt ten, będący dziewiętnastym i ostatnim w serii jednostek do działań przybrzeżnych typu Independence, dołączy do sił Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.

Piątkowa uroczystość w Austal USA, która obejmowała symboliczne położenie stępki dla najnowszego okrętu do Działań Przybrzeżnych (Littoral Combat Ship – LCS), oznaczało rozpoczęcie końcowego rozdziału niezwykle ambitnej, lecz burzliwej serii. LCS-38, będący dziewiętnastym LCS-em wyprodukowanym przez firmę w Mobile, a zarazem ostatnim w klasie Independence, będzie nazwany USS Pierre, na cześć stolicy Południowej Dakoty.

Przeznaczony do operowania w wodach przybrzeżnych, USS Pierre został stworzony, by wprowadzić nową jakość do floty. Jego nazwa odzwierciedla zasłużoną historię Południowej Dakoty w służbie wojskowej, gdzie stan ten miał swoje przedstawicielstwo wśród okrętów marynarki. Przywołuje echa poprzedniego okrętu o tej nazwie – drugowojennego ścigacza okrętów podwodnych PC-1141 typu PC-461.

LCS typu Independence, do którego należy USS Pierre, to szybkie jednostki wykonane z aluminium, utrzymane w układzie trimarana, które sprawdziły się zarówno na otwartym oceanie, jak i w warunkach przybrzeżnych. Wyróżniają się niewielkim zanurzeniem, wysoką zwrotnością i są wyposażone w sterowane pędniki strugowodne, co przekłada się na ich niezwykłą elastyczność.

Mimo obiecującej koncepcji, LCS-y typu Independence i ich jednokadłubowe odpowiedniki, typu Freedom, nie spełniły oczekiwań. Decyzje o wycofywaniu ich z użytku podkreślają te trudności, a teraz rozważana jest nawet sprzedaż niektórych jednostek.

Jednak produkcja LCS-ów obu serii, zarówno typu Freedom, jak i Independence, wciąż trwa. W sumie zostanie wyprodukowane 35 jednostek – 16 typu Freedom i 19 typu Independence.

USS Pierre ma być dostarczony pod koniec 2024 roku i zostanie przydzielony do bazy w San Diego w Kalifornii, razem z innymi LCS-ami typu Independence. Austal USA dostarczył dotychczas Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych 17 LCS-ów od 2009 roku, z których większość służy we Flocie Pacyfiku. To niezmiennie ważne wydarzenie dla Austal USA, które od lat stanowi kluczowego dostawcę okrętów dla US Navy.

Autor: Mariusz Dasiewcz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski