Enter your email address below and subscribe to our newsletter

US Coast Guard udaremnia przemyt 13 ton kokainy

Blisko 13 ton kokainy o czarnorynkowej wartości przekraczającej 211 milionów dolarów – tyle narkotyków zabezpieczyła załoga amerykańskiego kutra patrolowego USCGC Thetis (910) podczas ostatnich działań na wodach wschodniego Pacyfiku.

W czwartek jednostka weszła do Port Everglades, kończąc działania, których efektem było udaremnienie czterech prób przemytu kokainy. Operacja została przeprowadzona przy wsparciu załogi śmigłowca MH-65 Dolphin z eskadry HITRON (Helicopter Interdiction Tactical Squadron) z Jacksonville.

Każdy kilogram zabezpieczonej kokainy to realnie uratowane życie. Nasza załoga po raz kolejny udowodniła, że nawet starsza jednostka, przy odpowiednim wyszkoleniu i determinacji, może skutecznie realizować tak złożone zadania.

kmdr Ryan Kelley, dowódca USCGC Thetis

Cztery udaremnione transporty w mniej niż dwa tygodnie

Do przejęć doszło pomiędzy 3 a 10 maja:

  • 3 maja – 170 mil morskich na zachód od Meksyku przechwycono dwie podejrzane jednostki na pokładzie których znajdowało się około 2,1 tony kokainy. Część ładunku przekazano stronie ekwadorskiej.
  • 5 maja – Na odległości 475 mil morskich na południowy zachód od Colima zabezpieczono niemal 4,5 tony kokainy dryfującej.
  • 6 maja – śmigłowiec HITRON wykrył kolejne bale wyrzucane przez przemytników. Łącznie zabezpieczono wówczas 6,6 tony narkotyków.
  • 10 maja – około 660 mil na południe od Acapulco odzyskano kolejne 1,8 tony kokainy.

W sumie przejęto ponad 12,9 tony narkotyków. Bale kokainy były rozmieszczone na dużych odległościach, co wskazuje na skalę i złożoność operacji przemytniczej.

Wspólne działania służb USA

Operacja została przeprowadzona w ścisłej współpracy z Joint Interagency Task Force-South (JIATF-S), odpowiedzialną za wykrywanie i monitoring nielegalnego tranzytu morskiego. W momencie podjęcia decyzji o przechwyceniu, kontrolę nad działaniami przejmują jednostki Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych – w tym przypadku podlegające 11. Dystryktowi USCG z siedzibą w Alamedzie.

Działania te wpisują się również w szerszą strategię walki z przestępczością zorganizowaną w ramach Organized Crime Drug Enforcement Task Forces (OCDETF), która koordynuje działania wywiadowcze i egzekucyjne wobec największych struktur kartelowych.

Thetis – jednostka wciąż skuteczna

USCGC Thetis (WMEC-910) to kuter patrolowy typu Famous, mierzący 82 metry długości, o wyporności 1829 ton i zasięgu operacyjnym do 9900 mil morskich. Wcielony do służby 30 czerwca 1989 roku i bazujący w Key West na Florydzie, mimo upływu lat pozostaje istotnym elementem sił operacyjnych USA Coast Guard. Dzięki doświadczonej załodze oraz niezawodnej konstrukcji, jednostka z powodzeniem realizuje zadania patrolowe, przeciwnarkotykowe i ratownicze, potwierdzając, że profesjonalizm marynarzy może skutecznie niwelować ograniczenia wynikające z wieku okrętu.

Źródło: US Coast Guard

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.