CMV-22B to wersja użytkowanego już przez US Marine Corps (MV-22) i US Air Force (CV-22B) pierwszego seryjnego statku powietrznego powstałego w technologii tiltrotor (zmiennowirnikowca). W wersji dla US Navy Osprey’e różnią się zwiększonym zasięgiem, systemami łączności (radio pracujące na falach wysokiej częstotliwości) i systemem zewnętrznych głośników. Maszyny te mają służyć do dostarczania zaopatrzenia na pokłady amerykańskich lotniskowców w czasie, gdy te pozostają na morzu. W tej roli zastąpią klasyczne samoloty C-2A (R) Greyhound. W porównaniu z nimi wyspecjalizowana wersja Osprey’a ma się cechować większym promieniem operacyjnym, co budzi jednak pewne wątpliwości (Osprey Marines ma zasięg operacyjny 1600, a CMV-22B – 2157 km w stosunku do 2400 km Greyhounda). Ładowność nowej maszyny jest już jednak za to dwukrotnie większa (9 t w stosunku do 4,5 t). W przypadku Osprey’a łatwiej będzie prowadzić za- i wyładunek. Dysponuje on także lepszymi urządzeniami łączności i – przede wszystkim – może lądować pionowo, co w znacznym stopniu upraszcza jego przyjmowanie na pokładzie i umożliwia np. załadunek zaopatrzenia dla lotniskowców nawet w prowizorycznych bazach lotniczych.
[powiazane1]
VRM-30 będzie pierwszą z kilku jednostek wykorzystujących CMV-22B, a jej powstanie jest pokłosiem umowy zawartej z Boeingiem w lipcu tego roku, opiewającej 4,2 mld USD. Na jej mocy amerykański przemysł ma dostarczyć 39 egzemplarzy CMV-22B. Pierwsze z nich zostaną odebrane w roku fiskalnym 2020 a ostatnie w 2024. Przez najbliższe kilkanaście miesięcy piloci VRM-30 będą ćwiczyli na wypożyczonych od Marines MV-22.
Obecnie US Navy eksploatuje 33 C-2A Greyhound z 39 zamówionych w latach 80. Służą one w dwóch dywizjonach logistycznych (VRC-30 i VRC-40), powietrznym dywizjonie dowodzenia do współdziałania z lotniskowcami (VAW-120) i jednostce eksperymentalnej US Navy – VX-20. Można się spodziewać, ze 39 Osprey’ów z powodzeniem zastąpi je we wszystkich zadaniach.
Podpis: ms