Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

18 września marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych zamówiła trzy kolejne okręty bojowe typu Littoral Compat Ship (LCS).
Dwa okręty zbuduje należąca do australijskiego koncernu Austal stocznia w Mobile. Będą to przyszłe okręty LCS klasy Independence oznaczone numerami 32 oraz 34. Z kolei trzeci nowo zamówiony okręt, LCS klasy Freedom, który będzie oznaczony numerem LCS 29, wyprodukuje konsorcjum zawiązane przez koncern Lockheed Martin oraz stocznię Fincantieri Marinette Marine.
Zobacz też: Zamieszanie na Antypodach: nerwowe negocjacje w sprawie okrętów podwodnych
Australijska prasa podkreśla, że jest to zamówienie na budowę 17 krętu tego typu dla amerykańskiej marynarki wojennej, które trafiło do koncernu stoczniowego z siedzibą główną w Perth.
The contract, announced to the stockmarket on Wednesday, brings to 17 the number of Independence-class Littoral Combat Ships (LCS) ordered from Austal’s shipyard in Mobile, Alabama. Z takiego obrotu sprawy zadowolony jest prezes Austal. David Singleton mówi, że kolejne zamówienie pozyskane od amerykańskiej marynarki wojennej oznacza, że koncern Austal odgrywa ważną rolę w budowie potencjału bojowego US Navy.
Zobacz też: Estońska spółka zamawia bunkierkę LNG. Zbuduje ją grupa Damen
Do tej pory koncern Austal dostarczył amerykańskiej marynarce wojennej 9 okrętów Littoral Combat Ship klasy Independence. Pięć kolejnych jednostek znajduje się w budowie lub przechodzi testy.
Jeżeli zaś chodzi o okręty Littoral Combat Ship klasy Freedom, to do tej pory zbudowano pięć takich okrętów – wszystkie znajdują się w służbie w US Navy. Obecnie budowanych jest osiem kolejnych okrętów tej klasy. Dodatkowe dwie jednostki właśnie zostały zamówione. W sumie amerykańska marynarka wojenna planuje pozyskanie 15 takich jednostek.
Podpis: tz


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.