Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

30 grudnia w rejonie Zatoki Gwinejskiej doszło do nowego ataku pirackiego. Podczas ataku zginął jeden członek załogi, a sześć osób zostało porwanych.
Atak miał miejsce na wodach terytorialnych Gwinei Równikowej, co oznacza trzeci atak w tym regionie w grudniu 2021 roku. Donosi o tym MDAT-GoG Międzynarodowe Centrum Monitorowania w Zatoce Gwinejskiej, które informuje o wejściu na pokład statku.
Międzynarodowi analitycy bezpieczeństwa Dryad Global dostarczyli dodatkowych szczegółów. Poinformowali, że atak miał miejsce na należącym do Chin statku rybackim w regionie Mbini w Gwinei Równikowej. Poinformowano, że statek znajdował się około 12 mil morskich na północny wschód od FPSO Ceibo.
Jak informuje Dryad, statek został zaatakowany nieznaną liczbą sprawców. Uważa się, że sprawcy byli uzbrojeni, a jeden członek załogi został zabity podczas ataku”. Firma donosi, że sześć osób personelu, w tym kapitan, zostało porwanych ze statku. Członkowie załogi pochodzą z Ghany i Mali.
Analitycy bezpieczeństwa ostrzegają, pomimo wzrostów wysiłków na rzecz bezpieczeństwa w regionie, piraci będą nadal atakować w wybrane statki. Niestety nadal piraci są w stanie atakować większe statki handlowe. O tym świadczy niedawny atak na należący do Greków kontenerowiec wyczarterowany przez CMA CGM.
Centrum Raportowania Piractwa IMB poinformowało, że piractwo i zbrojne napady na statki i ich załogi osiągnęły najniższy od 30 lat poziom w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2021 roku. W raporcie podkreślono, że w Zatoce Gwinejskiej odnotowano silny spadek wszystkich form przestępczości. IMB odnotowało zaledwie 28 incydentów piractwa i zbrojnych napadów w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 roku, w porównaniu do 46 w tym samym okresie w 2020 roku.
Jak podano, jest to jedenasty incydent porwania w Afryce Zachodniej w 2021 roku. Większość z nich miała jednak miejsce na początku 2021 roku, przed wzmożonymi wysiłkami sił międzynarodowych w ostatnich miesiącach ubiegłego roku.
Autor: The Maritime Executive/MD


Konferencja „Bezpieczeństwo transportu intermodalnego — szanse i zagrożenia”, organizowana jutro 20 listopada przez Polski Rejestr Statków w Gdańsku, skupi się na kluczowych aspektach funkcjonowania współczesnego intermodalu oraz wyzwaniach stojących przed branżą.
W artykule
Wydarzenie odbędzie się w siedzibie Polskiego Rejestru Statków S.A. oraz w formule online i będzie poświęcone technicznym, operacyjnym oraz środowiskowym aspektom intermodalu. Organizatorzy zaproszą przedstawicieli biznesu, instytucji nadzorujących i środowiska naukowego, tworząc przestrzeń do analizy wyzwań, które coraz wyraźniej wpływają na stabilność łańcuchów dostaw oraz jakość infrastruktury transportowej.
Dynamiczne zmiany regulacyjne, rosnące zagrożenia cybernetyczne oraz potrzeba modernizacji terminali sprawiają, że bezpieczeństwo transportu intermodalnego staje się jednym z kluczowych wyzwań branży. Jutrzejsza konferencja PRS w Gdańsku pozwoli spojrzeć na ten obszar całościowo i uchwycić najważniejsze problemy, z którymi sektor będzie musiał się mierzyć.
Choć branża logistyczna przywykła do cyklicznych spotkań i paneli, wydarzenie przygotowane przez Polski Rejestr Statków będzie czymś więcej niż kolejną prezentacją zagadnień technicznych. Organizatorzy postawią na rzadko stosowane w Polsce podejście systemowe, w którym transport drogowy, kolejowy i morski traktowany jest jako jeden organizm, zależny od jakości infrastruktury, procedur oraz wiedzy personelu.
Z tego względu w centrum programu znajdzie się identyfikacja szans i zagrożeń, prezentacja aktualnych regulacji oraz omówienie kluczowych aspektów technicznych i operacyjnych. Ważnym elementem będzie również przypomnienie roli instytucji nadzorujących oraz ośrodków szkoleniowych, które mają realny wpływ na bezpieczeństwo całej branży.
Konferencja pozwoli na wymianę doświadczeń między przedstawicielami biznesu, regulatorów i środowiska naukowego, co ma znaczenie szczególnie teraz, gdy tempo zmian zaczyna wyprzedzać możliwości adaptacyjne wielu operatorów.
Organizatorzy podkreślają, że potrzeba całościowego spojrzenia na bezpieczeństwo transportu intermodalnego nigdy nie była tak wyraźna. Branża mierzy się jednocześnie z coraz ostrzejszymi wymaganiami klimatycznymi i ekologicznymi, koniecznością modernizacji infrastruktury oraz inwestycjami w terminale, a także globalnymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw.
Do tego dochodzi rosnące znaczenie bezpieczeństwa – od stanu infrastruktury i kontenerów, przez cyberzagrożenia, po wymagania środowiskowe oraz regulacyjne. W efekcie intermodal przestaje być jedynie technicznym elementem logistyki i staje się obszarem o strategicznym znaczeniu dla całego sektora transportowego.
Program wydarzenia obejmie sześć obszarów, które w praktyce wyznaczają jakość funkcjonowania całego systemu transportowego:
To właśnie te obszary tworzą ramę, która decyduje o tym, czy intermodal jest tylko „połączeniem gałęzi transportu”, czy sprawnym i bezpiecznym systemem przewozowym.
Konferencję przygotowują trzy instytucje od lat zajmujące się bezpieczeństwem, nadzorem i szkoleniami w sektorze transportowym:
• Polski Rejestr Statków S.A. (PRS) – specjalizujący się m.in. w certyfikacji, ocenie stanu technicznego kontenerów i infrastruktury intermodalnej oraz szkoleniach.
• Transportowy Dozór Techniczny (TDT) – odpowiedzialny za dozór techniczny, przeglądy kontenerów, certyfikację i szkolenia.
• SEKA S.A. – prowadząca szkolenia i doradztwo w zakresie BHP, ochrony pracy, ochrony środowiska oraz cyberbezpieczeństwa.
To zestaw instytucji, które nie tylko tworzą standardy bezpieczeństwa, lecz także wdrażają je w praktyce – od certyfikacji po szkolenia operatorów.
Źródło: PRS